[AMSTEt [AMSTM/ rAMSTI EAMSTEt Omzetaandeel naar bedrijfstype aantal aandeel bedrijven totaal 1972 bier (in pro (in pro centen) centen) pension 10 buffet/kantine 15 9 cafetaria 17 8 hotel 12 14 café-retau rant 9 10 café-bar 37 59 100 100 Duidelijk blijkt hieruit dat in de groepen café-bar, hotel en restaurantbedrijf gemiddeld de grootste bierverkopen in de horecasektor voorkomen In deze typen zaken wordt dan ook naar ver houding het meeste fustbier verkocht. trouwe drinkers en koopsters. Een merk met een vaste prijs en dus een vaste marge. Amstel, een stormachtig groeiend merk met een vrije consumenten prijs, geschikt voor een eigen markt- politiek van de handelskanalen. Het merkartikel voor de kritische prijsbewuste consument. De speciale bieren. Naast de volle dige reeks verpakkingen in Pilsener bier voert het concern vanzelfspre kend ook enkele speciale bieren, waarvoor een zeer groot aantal con sumenten, die "wel eens iets anders" willen drinken, regelmatig voorkeur tonen. Zowel in het Heineken als in het Amstelassortiment treffen we Oud Bruin aan, het traditionele, donker ge kleurde, zoete bier met een wat lager alcoholgehalte dan pils, namelijk 31/2 tegen 5 procent van Pilsener. Onder de liefhebbers van Oud Bruin treffen we relatief veel vrouwen aan. Vermeldenswaard is voorts nog dat, zodra het weer warmer wordt, de vraag naar deze drank ieder jaar een aanzien lijke omzetstijging vertoont. Voor mensen die van variatie houden is er Amstel Gold, het speciaal ge brouwen "super"-bier met 61/2 pro cent alcohol, pittig van smaak, in een luxueuze verpakking. Een heel ander type is het Van Vollenhoven Stout. Het donkere, extra zware bier met 6)4 procent alcohol, pittiger dan pils en met een volle smaak. Een biersoort met een lange historie. Dan is er in deze tijd van het jaar Bokbier. Dit traditionele, robijnrode winterbier, extra zwaar gebrouwen met een alcoholgehalte van 61/2 procent wint de laatste jaren steeds meer aan belangstelling. En tenslotte importeert Heineken uit Engeland Whitbread Brewmaster (5 procent alcohol) en Whitbread Pale Ale (5)4 procent alcohol). Twee bier soorten met een geheel eigen karakter. een krat!) moet de flessenpresentatie in het schap een overzichtelijk en merkherkenbaar karakter hebben. Noodzakelijk is ook assortiments presentatie. Landelijk gezien bedraagt de verkoop in 30 cl flessen ongeveer het dubbele van de 50 cl flessen. Echter in Limburg bijvoorbeeld is de verhouding net andersom. Op elk ver kooppunt moeten beide flesformaten voorhanden zijn om "neenverkoop" te voorkomen. Ook blikbier, in omzet weliswaar kleiner dan de flessen, ver dient vooral in de zomer een vaste plaats in de winkel. De voordelen licht in gewicht, onbreekbaar en wei nig ruimte innemend spreken niet alleen vakantiegangers erg aan, maar ook hengelsportliefhebbers en kamer bewoners. Het hoge cijfer van de levensmiddelen winkels wordt verklaard door de al gemene ontwikkeling in deze sector en de reactie van de consument hier op. Daarnaast zijn de zuivelsector (thuisbezorgen) en de slijterijen (spe ciaalzaak) belangrijke afzetpunten. Om voldoende te profiteren van de groeiende bierconsumptie is een goede afstemming nodig op de be hoeften van het kopende gezin. Fac toren, die hierbij in het oog gehouden moeten worden zijn onder meer: De voorkeur van de consument. In bepaalde regio's zijn specifieke voor keuren aanwezig voor wat betreft merk, verpakking of speciale smaak. De wijze van presentatie speelt een belangrijke rol door de opkomst van het zelfbedieningssysteem (de consument kreeg hierdoor een vrijere keuze uit meer merken). Naast de krattendisplay (één van elke drie bieraankopen is de aankoop van Het Heineken en Amstel assortiment Onder de merken Heineken en Amstel wordt een volledige range bier- en verpakkingssoorten gebracht, terwijl onder het merk Van Vollenhoven Stout in 30 cl flessen wordt verkocht. Zowel Heineken als Amstel zijn sterke merkartikelen met een lan delijke verkrijgbaarheid. Zij passen geheel in een assortimentsbeleid, dat is afgestemd op de wensen van de consument. Daarbij worden de merk bekendheid en merkvoorkeur regel matig en opvallend ondersteund met reclame via televisie, radio, bioscoop, persmedia en buitenreklame. De thuisverbruikmarkt De thuisverbruikmarkt kenmerkt zich door de sterke groei in de 30 cl en 50 cl flessen en in de blikverpakkingen. Het belangrijkste aandeel in de bier- omzet ligt in de levensmiddelen handel. aantal omzet- zaken in aandeel in pro- in pro centen centen 1974 60 levensmiddelen zuivel slijterijen overige Heineken is landelijk gezien het grootste merk met een zeer grote groep kwaliteitsbewuste, merk-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 15