HrinekeaBfer
verkregen, waardoor aan
zienlijk bezuinigd kon wor
den op het aantal te huren
transportmiddelen en ook de
tariefafspraken vereenvou
digd konden worden. Het
bleek dat met een geringer
aantal vrachtauto's evenveel
ritten konden worden uitge
voerd.
Meer organisatorisch gezien
draagt het werken met
VSPX bij tot standaardise
ring van het transportgebeu-
ren, wat een verdere inte
gratie van de diverse vesti
gingen in de totale organi
satie in de hand werkt.
Op hoger management-ni-
veau vergemakkelijkt VSPX
beleidsbeslissingen Door
testen en simulaties kunnen
bijvoorbeeld de effecten van
gegroepeerd of ongegroe-
peerd vervoer van concern-
produkten worden uitge
zocht. Ook kan de invloed
van andere laad- en lostech-
nieken worden getest.
Een andere mogelijkheid is
met behulp van VSPX on
derzoeken welk effect zal
optreden, als men verande
ringen in het distributienet
zou willen aanbrengen.
Conclusie
Heineken heeft met VSPX
beeldstation horende afdruk-
eenheid goede diensten zal
bewijzen.
Men zal dan de orders in
directe conversatie met het
computersysteem kunnen
verwerken, waarbij nog tij
dens de orderinvoering zelf
complete documentatie voor
het laadproces, het trans
port en de aflevering aan de
klant af. Dit alles vindt dan
vlak voor het eigenlijke laad
proces plaats. In een latere
fase zal worden begonnen
met de computerverwerking
Enkele van onze grote vrachtwagen
combinaties op het terrein van de
Bossche brouwerij.
duidelijk een stap op weg
naar een nieuwe ontwikke
ling gezet. Nog in de loop
van dit jaar zullen de com
municatiestations worden
vervangen door een vijftal
beeldstations, waardoor men
niet langer gebonden is aan
de in relatie tot deze toe
passing beperkte moge
lijkheden van het schrijfma
chine-communicatiestation.
Met de komst van de beeld
buizen zal de orderverwer
king worden geïntegreerd
met het routeplanningsys-
teem, waarbij ook de bij het
aanpassing aan de bestaan
de transportsituatie moge
lijk zal zijn. De procedure
daarbij is dat enkele malen
per dag op basis van de
door het systeem vastgeleg
de orders een transport- en
een beladingsplan worden
gemaakt. Met behulp van
het beeldstation gaat de ex
peditiechef na of deze plan
nen nog moeten worden ge
wijzigd. Indien nodig kunnen
de orders (eventuele nabe
stellingen) nog worden ver
anderd en kan de planning
nog worden bijgestuurd. Als
dit gebeurd is drukt de com
puter op de ter plaatse op
gestelde afdrukeenheid de
van systemen voor stroom
lijning van de opslag en voor
koppeling van distributie aan
produktie op een dagelijkse
basis.
Voor wie is VSPX?
VSPX is ontworpen voor
gebruik in vervoerbedrijven
of transportafdelingen van
bedrijven.
Bepalend voor een zinvol
gebruik ervan is het aantal
auto's waarmee ritten wor
den uitgevoerd, het aantal
stops per rit en het aantal
ritten per dag.
Als richtlijn kan worden ge
geven dat VSPX met vrucht
Ook op de Europese wegen is de
vrachtwagencombinatie met Heine
ken bier een vertrouwde verschijning.
kan worden gebruikt als men
te maken heeft met tenmin
ste vijf auto's en 25 afleve
ringen (dus gemiddeld vijf
stops per auto) of drie au
to's en 40 afleveringen (ge
middeld 13 stops). De grens
laat zich echter niet scherp
trekken. Ook spelen facto
ren mee als de servicegraad
die men wil verlenen en de
tijd, beschikbaar voor het
opstellen van de rittenplan-
ning.
Verder speelt de gecompli
ceerdheid van de berekenin
gen waarmee men te maken
krijgt een rol. Deze gecom
pliceerdheid wordt bijvoor
beeld beïnvloed door: strak
ke bezoektijden; een tijds
limiet voor vertrek en terug
komst van de auto's en ver
schillen in laadcapaciteit van
de auto's en verschillen in
de kosten van de auto's.
In het algemeen geldt dat
het gebruik van VSPX inte
ressant wordt in het geval
van wisselende routes bin
nen een rayon en wisselend
aanbod van te vervoeren
goederen. Het programma
gaat er in principe van uit
dat de vrachtauto's van één
punt vertrekken en daar ook
weer terugkomen. Conclude
rend kan worden gezegd
dat de praktijk van het
transportgebeuren een gro
te planningsflexibiliteit ver
eist. Ritten kunnen immers
plotseling komen te verval
len, of er kunnen zich cala
miteiten voordoen. Het pro-
grammaprodukt VSPX geeft
deze flexibiliteit.
De afdeling Advies en Ont
wikkeling van de dienst Fy
sieke distributie van Heine
ken N.V. is altijd bereid de
genen in de groothandel, die
zich willen bewegen op het
gebied van geautomatiseer
de rittenplanning te advise
ren en te assisteren.
Onze vertegenwoordigers
zullen u gaarne in contact
brengen met de betrokken
functionarissen.
Op weg
Heineken.
met heerlijk, helder
Heerlijk, helder
Heineken B
Holland'
15