het eerder genoemde per
klant toegekende zonenum
mer) ten opzichte van elkaar
en ten opzichte van het de
pot tot een besparingsbe
stand. Hierin zijn alle wegen
verwerkt die voor het te ge
bruiken voertuigenpark in
aanmerking komen, met per
weggedeelte een gemiddel
de snelheid. Het tweede
deel van het programma is
zones, waarin alle duizend
afnemers zijn gelokaliseerd.
Tussen deze zones liggen
1600 verbindingswegen,
waarvan de afstanden en
de daarvoor benodigde
reistijden zijn vastgelegd.
Na de verwerking van het
VSPX programma orodu-
ceert de computer op aan
vraag op het schrijfmachine-
terminal het laadrooster en
Het VSPX-programmapakket draagt
bij tot een stroomlijning van het
transportproces.
de zogenaamde schemapro-
duktie die het besparings
bestand als landkaart ge
bruikt. In de schemaproduk-
tie zijn de variabele gege
vens als afnemers, ladingen,
voertuigen en normtijden
opgenomen. De schemapro-
duktie gebruikt de landkaart
om de ritten in korte tijd op
te stellen. Het besparings
bestand de landkaart
wordt in principe eenmaal
gemaakt, de schemaproduk-
tie kan naar behoefte wor
den gebruikt en bezit de
flexibiliteit die op dageNjks
niveau voor de transport
planning wordt vereist. Het
besparingsbestand van Hei-
neken kent ongeveer 600
de rittenplanning van alle af
leveringen die de desbetref
fende expeditieafdeling heeft
te verzorgen. Het laadroos
ter bestaat uit een lijst van
de afleveradressen per rit,
in de juiste beladingsvolg
orde. Aan dit laadrooster
kunnen via het terminal met
de hand geplande ritten wor
den toegevoegd. Dit is van
belang voor speciale ver-
voersopdrachten of spoed
opdrachten. Ook deze ritten
kunnen dan worden ver
werkt in de overzichten die
de computer op het terminal
afdrukt.
Vervolgens worden via het
communicatiestation alle
laad- en afleverdocumenten
gereed gemaakt. Het ver
vaardigen van deze docu
menten via het terminal
Het einddoel van onze expeditie is het groothandelsbedrijf
een expeditie in een periode
van twee drie dagen te
maken krijgt met een ver
dubbeling van het aantal uit
te voeren ritten per dag. De
beladingsroosters geven de
expeditiechefs per dag een
vrij concreet inzicht (er
wordt wel met een zekere
het beladingsprogramma te
voorkomen doordat knelpun
ten van te voren zichtbaar
worden. Hierdoor kon ook
de service aan de afnemers
aanzienlijk worden verbe
terd. Daarnaast werd een
veel beter inzicht in de be
nodigde vrachtwageninzet
maakt het mogelijk alle afle-
vergegevens in de computer
vast te leggen. Later kan,
nadat de gegevens over de
retour-emballage via het ter
minal zijn ingevoerd centraal
worden gefactureerd.
Vermijding pieken
De laadroosters spelen spe
ciaal een rol bij het voorko
men van pieken.
Door via het terminal het be-
ladingsrooster te raadplegen
kan men op de expeditie al
zien, of er knelpunten in
voorkomen die tegenmaatre
gelen in de planning verei
sen. De speelruimte hier
voor is aanwezig omdat in
principe een periode van 21/2
dag ligt tussen binnenkomst
van de order en uitvoering
ervan. Deze tijdspeling is
ook nodig voor het aantrek
ken van voldoende trans-
po rtmaterieel
Wat een beladingspiek in
de praktijk betekent blijkt
uit het volgende: bij heet
weer kan het voorkomen dat
van waaruit de goederen weer
verder gedistribueerd worden.
marge rekening gehouden)
hoe laat welke vrachtwagen
bij welke klant is en hoe
laat deze kan worden terug
verwacht. Chauffeurs die
tijdens de rit de geplande
tijd blijken te hebben over
schreden moeten dit rappor
teren. Dit leidt soms tot
aanpassing van de aflever-
afspraken met de klant, of
aanpassing van de in de
computer vastgelegde ge
gevens.
Voordelen
Als grote voordelen van het
werken met VSPX kunnen
worden genoemd:
Een betere beheersing en
dus bestuurbaarheid van
het hele expeditie-proces en
de mogelijkheid pieken in
14