het eerder genoemde per klant toegekende zonenum mer) ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het de pot tot een besparingsbe stand. Hierin zijn alle wegen verwerkt die voor het te ge bruiken voertuigenpark in aanmerking komen, met per weggedeelte een gemiddel de snelheid. Het tweede deel van het programma is zones, waarin alle duizend afnemers zijn gelokaliseerd. Tussen deze zones liggen 1600 verbindingswegen, waarvan de afstanden en de daarvoor benodigde reistijden zijn vastgelegd. Na de verwerking van het VSPX programma orodu- ceert de computer op aan vraag op het schrijfmachine- terminal het laadrooster en Het VSPX-programmapakket draagt bij tot een stroomlijning van het transportproces. de zogenaamde schemapro- duktie die het besparings bestand als landkaart ge bruikt. In de schemaproduk- tie zijn de variabele gege vens als afnemers, ladingen, voertuigen en normtijden opgenomen. De schemapro- duktie gebruikt de landkaart om de ritten in korte tijd op te stellen. Het besparings bestand de landkaart wordt in principe eenmaal gemaakt, de schemaproduk- tie kan naar behoefte wor den gebruikt en bezit de flexibiliteit die op dageNjks niveau voor de transport planning wordt vereist. Het besparingsbestand van Hei- neken kent ongeveer 600 de rittenplanning van alle af leveringen die de desbetref fende expeditieafdeling heeft te verzorgen. Het laadroos ter bestaat uit een lijst van de afleveradressen per rit, in de juiste beladingsvolg orde. Aan dit laadrooster kunnen via het terminal met de hand geplande ritten wor den toegevoegd. Dit is van belang voor speciale ver- voersopdrachten of spoed opdrachten. Ook deze ritten kunnen dan worden ver werkt in de overzichten die de computer op het terminal afdrukt. Vervolgens worden via het communicatiestation alle laad- en afleverdocumenten gereed gemaakt. Het ver vaardigen van deze docu menten via het terminal Het einddoel van onze expeditie is het groothandelsbedrijf een expeditie in een periode van twee drie dagen te maken krijgt met een ver dubbeling van het aantal uit te voeren ritten per dag. De beladingsroosters geven de expeditiechefs per dag een vrij concreet inzicht (er wordt wel met een zekere het beladingsprogramma te voorkomen doordat knelpun ten van te voren zichtbaar worden. Hierdoor kon ook de service aan de afnemers aanzienlijk worden verbe terd. Daarnaast werd een veel beter inzicht in de be nodigde vrachtwageninzet maakt het mogelijk alle afle- vergegevens in de computer vast te leggen. Later kan, nadat de gegevens over de retour-emballage via het ter minal zijn ingevoerd centraal worden gefactureerd. Vermijding pieken De laadroosters spelen spe ciaal een rol bij het voorko men van pieken. Door via het terminal het be- ladingsrooster te raadplegen kan men op de expeditie al zien, of er knelpunten in voorkomen die tegenmaatre gelen in de planning verei sen. De speelruimte hier voor is aanwezig omdat in principe een periode van 21/2 dag ligt tussen binnenkomst van de order en uitvoering ervan. Deze tijdspeling is ook nodig voor het aantrek ken van voldoende trans- po rtmaterieel Wat een beladingspiek in de praktijk betekent blijkt uit het volgende: bij heet weer kan het voorkomen dat van waaruit de goederen weer verder gedistribueerd worden. marge rekening gehouden) hoe laat welke vrachtwagen bij welke klant is en hoe laat deze kan worden terug verwacht. Chauffeurs die tijdens de rit de geplande tijd blijken te hebben over schreden moeten dit rappor teren. Dit leidt soms tot aanpassing van de aflever- afspraken met de klant, of aanpassing van de in de computer vastgelegde ge gevens. Voordelen Als grote voordelen van het werken met VSPX kunnen worden genoemd: Een betere beheersing en dus bestuurbaarheid van het hele expeditie-proces en de mogelijkheid pieken in 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 18