De vrachtwagen, een belangrijke
schakel tussen brouwerij en afne-
Het is de bedoeling in de
eindfase van de integratie
van de eerder genoemde
systemen met gebruikma
king van een aantal bee'd-
stations en afdrukeenheden
tot een volledig geïntegreer
de orderverwerking en rit-
tenplanning te komen.
Rittenplanning
Voor de uitvoering van de
eerste fase werd gebruik
gemaakt van het al in 1968
opgerichte TP net, dat uit 22
communicatiestations (termi
nals genaamd, een soort
elektrische schrijfmachines)
De produktie van de brouwerij in
Rotterdam is praktisch geheel voor
de export bestemd.
ma van het te gebruiken we
gennetwerk. Hierop zal later
nader worden ingegaan.
Aan het eind van deze eer
ste fase bleek men in staat
laad- en lospieken te ver
mijden. Tegelijkertijd had
men bereikt dat het hele
expeditie-apparaat met meer
planning, standaardisatie en
bestaat. Zij zijn alle aange
sloten op de centrale com
puter in Rotterdam. Via dit
netwerk worden de boek
houding en diverse andere
administraties van de diver
se Heineken-vestigingen
door de computer verwerkt.
Met de rittenplanning via
deze terminals werd in 1972
begonnen in de bedrijven
Amsterdam en Den Bosch.
Daaraan was voorafgegaan
een omvangrijke analyse
van lostechnieken en andere
stoptijdgegevens over de af
nemers.
Onder stoptijdgegevens
worden aile factoren ver
staan, die de duur van het
lossen bij een afnemer be
palen. Ook werd een pro-
duktenanalyse uitgevoerd
in verband met de belading
van de vrachtauto's. Ten
slotte werd een exacte be
schrijving en analyse van het
complete voertuigenpark ge
maakt en vastgelegd in de
computer, evenals een sche-
Ongeveer twintig procent van de
bierproduktie van het concern wordt
geëxporteerd.
coördinatie functioneerde en
had men in het algemeen
meer inzicht verkregen in
het aan- en afvoerpatroon,
waardoor dit beter te bestu
ren was.
Verwerking
Met gebruikmaking van de
met de hand ingevulde do
cumenten worden de voor
de rittenplanning benodigde
gegevens eenmaal per dag
via het terminal aan de com
puter doorgegeven. Dit ge
beurt op de regionale expe
ditieafdeling van een bedrijf.
De gegevens die via het ter
minal worden verzonden be
treffen het klantnummer, de
produktiecode en het aantal
van een bestelling.
In het computercentrum lig
gen op direct toegankelijke
schijfgeheugens per klant
alle gegevens vast die van
belang zijn voor de voertui
genplanning en de bela
dingsschema's. Deze infor
matie bestaat onder meer
uit naam-, straat-, woon
plaatsgegevens van de klant,
een plaatscode (zonenum
mer) voor het VSPX pro
gramma, de lostijdcategorie,
eventuele speciale wachttij
den voor moeilijk te berei
ken bedrijven, bezoektijdaf
spraken (bijvoorbeeld 'al
leen 's morgens'), speciaal
type vrachtauto ('geen aan
hanger') enzovoort.
Per vrachtauto zijn op schijf
vastgelegd gegevens als:
typenummer, naam trans
portfirma, laadcapaciteit in
pallets en tonnen, en totale
toegestane werktijd per dag.
Per produkt zijn in het com
putergeheugen vastgelegd:
de produktcode, pallet-afme
tingen, gewicht per collo,
aantal colli per pallet en de
normtijden voor lossen met
diverse soorten heftrucks en
handtechnieken. Verder zijn
nog vastgelegd gegevens
over de toegestane werktij
den, de laadtijd en nog an
dere gegevens.
Het VSPX programma, dat
in wezen uit twee delen be
staat, maakt verder nog ge
bruik van speciale bestan
den. Het eerste deel van het
programma verwerkt met
behulp van een zogenaamde
netwerkanalyse de gege
vens over de ligging van de
afnemers (met behulp van
13