De vrachtwagen, een belangrijke schakel tussen brouwerij en afne- Het is de bedoeling in de eindfase van de integratie van de eerder genoemde systemen met gebruikma king van een aantal bee'd- stations en afdrukeenheden tot een volledig geïntegreer de orderverwerking en rit- tenplanning te komen. Rittenplanning Voor de uitvoering van de eerste fase werd gebruik gemaakt van het al in 1968 opgerichte TP net, dat uit 22 communicatiestations (termi nals genaamd, een soort elektrische schrijfmachines) De produktie van de brouwerij in Rotterdam is praktisch geheel voor de export bestemd. ma van het te gebruiken we gennetwerk. Hierop zal later nader worden ingegaan. Aan het eind van deze eer ste fase bleek men in staat laad- en lospieken te ver mijden. Tegelijkertijd had men bereikt dat het hele expeditie-apparaat met meer planning, standaardisatie en bestaat. Zij zijn alle aange sloten op de centrale com puter in Rotterdam. Via dit netwerk worden de boek houding en diverse andere administraties van de diver se Heineken-vestigingen door de computer verwerkt. Met de rittenplanning via deze terminals werd in 1972 begonnen in de bedrijven Amsterdam en Den Bosch. Daaraan was voorafgegaan een omvangrijke analyse van lostechnieken en andere stoptijdgegevens over de af nemers. Onder stoptijdgegevens worden aile factoren ver staan, die de duur van het lossen bij een afnemer be palen. Ook werd een pro- duktenanalyse uitgevoerd in verband met de belading van de vrachtauto's. Ten slotte werd een exacte be schrijving en analyse van het complete voertuigenpark ge maakt en vastgelegd in de computer, evenals een sche- Ongeveer twintig procent van de bierproduktie van het concern wordt geëxporteerd. coördinatie functioneerde en had men in het algemeen meer inzicht verkregen in het aan- en afvoerpatroon, waardoor dit beter te bestu ren was. Verwerking Met gebruikmaking van de met de hand ingevulde do cumenten worden de voor de rittenplanning benodigde gegevens eenmaal per dag via het terminal aan de com puter doorgegeven. Dit ge beurt op de regionale expe ditieafdeling van een bedrijf. De gegevens die via het ter minal worden verzonden be treffen het klantnummer, de produktiecode en het aantal van een bestelling. In het computercentrum lig gen op direct toegankelijke schijfgeheugens per klant alle gegevens vast die van belang zijn voor de voertui genplanning en de bela dingsschema's. Deze infor matie bestaat onder meer uit naam-, straat-, woon plaatsgegevens van de klant, een plaatscode (zonenum mer) voor het VSPX pro gramma, de lostijdcategorie, eventuele speciale wachttij den voor moeilijk te berei ken bedrijven, bezoektijdaf spraken (bijvoorbeeld 'al leen 's morgens'), speciaal type vrachtauto ('geen aan hanger') enzovoort. Per vrachtauto zijn op schijf vastgelegd gegevens als: typenummer, naam trans portfirma, laadcapaciteit in pallets en tonnen, en totale toegestane werktijd per dag. Per produkt zijn in het com putergeheugen vastgelegd: de produktcode, pallet-afme tingen, gewicht per collo, aantal colli per pallet en de normtijden voor lossen met diverse soorten heftrucks en handtechnieken. Verder zijn nog vastgelegd gegevens over de toegestane werktij den, de laadtijd en nog an dere gegevens. Het VSPX programma, dat in wezen uit twee delen be staat, maakt verder nog ge bruik van speciale bestan den. Het eerste deel van het programma verwerkt met behulp van een zogenaamde netwerkanalyse de gege vens over de ligging van de afnemers (met behulp van 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 17