i dat fustbier niet meer op alle brouwerijen wordt afge vuld, en dat bijvoorbeeld de brouwerij in Den Bosch wat betreft bepaalde verpakkin gen is belast met de Heine- ken biervoorziening tot voor bij Amsterdam Distributie De produkten van de Heine- ken bedrijven worden gele verd aan ongeveer duizend drankengroothandels en le vensmiddelengroothandels. In de steden Amsterdam en Rotterdam heeft de distribu tie nog een ander aspect. Daar vindt namelijk ook nog rechtstreekse levering plaats van de twee plaatselijke brouwerijen aan de Heine- ken- en Amstelcafés en aan de plaatselijke groothandels. De export-distributie is ge- Een van de vele beladingen op het terrein van de Bossche brouwerij. concentreerd in Rotterdam, waar de produkten van de daar gevestigde brouwerij rechtstreeks naar de haven worden vervoerd. Tevens wordt momenteel een groot deel van het export-pakket in Den Bosch geproduceerd, dat vervolgens per vracht auto's naar de havens wordt vervoerd. Wanneer men bij dit alles nog voegt dat het frisdran- kenbedrijf in Bunnik het hele land moet bevoorraden, dan is er een ingewikkeld distributienet ontstaan, waar in de vijf produktiecentra evenzovele opslagmagazij nen vormen. De produktie op grote schaal en het feit dat vanuit vijf produktiebedrijven alle dui zend groothandels met een volledig produktenpakket moeten worden bevoorraad, vormen al een basis voor een transportprobleem. Een voorlopige samenvat ting van het transportpro bleem geeft dus het. beeld van een massaal vervoers aanbod van een produkt dat relatief beperkt houdbaar is en dat gedurende bepaal de perioden per jaar een sterk verhoogde afzet heeft. Een der grootste verladers Het hoeft dan ook geen ver bazing te wekken dat het Heineken concern zich tot een van de grootste verla ders van ons land heeft ont wikkeld. Jaarlijks vervoert het in totaal zo'n 1,8 miljoen ton aan produkten vanaf de verschillende bedrijven naar de afnemers. Integratie van het distribu tie-apparaat was een eerste vereiste om aan de ver- voersproblematiek het hoofd te bieden. Daarom werden de regionale expeditie-appa raten in 1971 gebundeld in de dienst Extern Transport Nederland, die een onder deel vormt van de commer ciële divisie van Heineken. Deze dienst is onderver deeld in Landelijke Expeditie en de groep Planning, ad vies en ontwikkeling, welke tevens de automatisering op transportgebied behandelt. Het was de taak van deze dienst een transportplan- ningstechniek te ontwikke len die voor alle distributie punten te gebruiken zou zijn en die tevens het middel zou verschaffen voor een goede besturing van het ingewik kelde afleverapparaat. Gehuurd transport Een deel van de aan het af leveren verbonden moeilijk heden is, zoals al is bespro ken, inherent aan de aard van het produkt. Andere pro blemen schuilen in het feit dat Heineken voor het ver voer van zijn produkten ge bruik maakt van te huren transportmiddelen en dat orderverwerking en distribu tie van produkten in handen is van vijf op de bedrijven gevestigde expeditie-afde lingen. Deze orders worden voor het grootste deel telefonisch opgevraagd en worden met de hand verwerkt. In het grootste bedrijf, dat te Den Bosch, moeten in de zomer maanden dagelijks tot 250 vrachtwagenladingen met tenminste 110 vrachtwagens worden vervoerd, in de klei nere bedrijven heeft men toch altijd nog te maken met De expeditie van Amstel bier ge schiedt vanuit Amsterdam. dagelijks 70-100 wagenladin gen waarmee tenminste 30- 50 vrachtwagens zijn ge moeid. In 1971 ontstonden vooral in de bedrijven Den Bosch Amsterdam in de zomertijd en andere piekperioden moeilijkheden. Wanneer op een hete dag zo'n 250 vracht wagens in Den Bosch en circa 100 in Amsterdam de deur uit moesten, dan ble ken in de middag een groot aantal vrachtwagens op het zelfde tijdstip terug te zijn voor het uitvoeren van een tweede rit; of voor het inne men van de lading van de volgende dag. Kernpunt Uit een gezamenlijk onder zoek van IBM en Heineken kwam naar voren dat de la dingcapaciteit op de afdelin gen Expeditie groot genoeg was, maar dat het kernpunt van het probleem school in de gelijktijdige terugkeer van een groot aantal wagens. Dit bleek weer te worden veroorzaakt doordat nie mand precies kon vertellen hoe lang een bepaalde ge plande rit zou duren. Ritten- schema's werden in een ru we benadering met de hand opgesteld, waarbij men er slechts voor zorgde dat de laadcapaciteit van de vracht wagen ten volle werd benut. Het ging er dus in de eerste plaats om tot een accurate voertuigplanning te komen, waarbij de voertuigen op een zodanig tijdstip zouden vertrekken dat zij bij terug keer niet of nauwelijks zou den behoeven te wachten voor het in ontvangst nemen van een volgende lading. Een ander doel was, om ook in situaties van piekafleve- ringen volgens planning en optimaal te kunnen blijven werken. Aanpak probleem Het transportplanningspro bleem bleek van zo'n om vang dat men besloot de op lossing ervan in etappes door te voeren en met ge bruikmaking van het IBM programmapakket VSPX voor voertuig- en rittenplan- ning. Gedeelte van het expeditieterrein op de brouwerij aan de Stadhouders kade te Amsterdam. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 16