- de Staten vormen Heine- kens grootste exportmarkt. Internationaal Een steeds belangrijker wor dend aspect is de interna tionale oriëntatie van Heine- ken. Het concern is geasso cieerd of onderhoudt nauwe relaties met in totaal 47 bui tenlandse brouwerijen. Niet alleen door de export, maar ook door de technische ver antwoordelijkheid die Heine- ken heeft ten aanzien van het produkt van de met haar geassocieerde bedrijven, die vaak onder licentie Heine- ken en Amstel brouwen, krijgt deze internationale rol gestalte. Zo treedt Heineken onder meer op als inge nieursbureau voor buiten landse brouwerijen. In deze laatste functie wordt overi gens niet alleen 'know how' geleverd, maar bijvoorbeeld ook de technische staf voor de opzet van een nieuwe brouwerij. Een ander voorbeeld van Heinekens internationale be trekkingen is de nauwe re latie die het concern heeft met de Engelse Whitbread- brouwerijen Tenslotte kan in •a Vorkheftrucks zorgen voor een snel le belading van de vrachtwagens. dit verband nog worden ge wezen op het Heineken Researchlaboratorium, het grootste op brouwerijge- bied in Europa. Specialisatie De sterke groei en de ver breding van marktactivitei ten noopten tot voortduren de organisatiewijzigingen en tot integratie van bedrijfson- derdelen die voorheen min of meer zelfstandig waren opgetreden. Anderzijds wer den activiteiten gesplitst. Zo kwam er onder meer een ontkoppeling tot stand van verkoop- en produktiefunc- ties. Ook vond een stuk produk- tie-specialisatie plaats die erin resulteerde, dat de vier brouwerijen niet langer re gionaal gericht produceren, maar gericht op bepaalde marktsectoren. Gevolgen hiervan waren onder meer 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 15