Geautomatiseerde transportplanning I bii Heineken N.V. door drs. A. H. Gerards, hoofd Fysieke distributie Europa Reeds sinds de oudheid is de mens bezig om de kortste weg tussen twee punten op aar de te zoeken. Gecompliceerder wordt het als wij te doen hebben met een x-aantal vrachtwagens, een ij-aantal klanten en een z-aantal produkten. Het gaat daarbij niet alleen meer over de kortste weg, maar ook over de meest gunstige beladings- en vervoersmogelijkheid langs zeer vele punten. Het zal duidelijk zijn dat, mede door de soms zeer uiteenlopende wensen van onze afne mers, een planning met de hand langzaam maar zeker tot de onmogelijkheden ging be horen. De noodzaak ontstond om in deze tijd over te schakelen op een systeem, waarbij de com puter de vehicle scheduling" ging verzorgen. Een netwerkprogramma diende te worden opgezet en getoetst op zijn bruikbaarheid. Aansluitend moest een routing-programma voor de dagelijkse ritten daarop worden geënt. Daarnaast werden spelregels vastgelegd, die gingen gelden voor de interne ver houding tussen commercie, produktie en expeditie. Ook werden instructies opgesteld voor de chauffeurs en bijrijders om een goede begeleiding van het laden en lossen, alsmede van het totale vervoer te waarborgen. Voor de oplossing van deze ingewikkelde transportpro- blematiek die gepaard gaat met de produktie van de grote hoeveelheden bier (en frisdranken) maakt Heineken nu gebruik van het IBM standaardprogramma VSPX (Vehicle Scheduling Program Extended). Dit programma- produkt wordt via een eigen teleprocessingnet verwerkt op de centrale computer, een IBM systeem 360 model 40, van het Heineken Reken centrum in Rotterdam. Het gebruiken van dit pro grammapakket heeft de af deling Extern Transport van Heineken in staat gesteld het laad- en transportproces te stroomlijnen en het expe ditie-apparaat te standaardi seren. Ontwikkeling Heineken concern De afgelopen vijftien jaar heeft een sterke groei het De verwerking van het VSPX-pro- gramma vindt plaats in het Heine ken Rekencentrum. Heineken concern geken merkt. Tengevolge van de toegenomen welvaart wordt bier reeds geruime tijd niet meer uitsluitend genuttigd in de horecasfeer. Er is een zogeheten thuisverbruik- markt ontstaan. Bier is een vertrouwd artikel geworden temidden van het levensmid delenpakket dat men bij de kruidenier, of in supermarkt, melkhandel en slijterij aan treft. Daarnaast stond de groei van de bevolking ga rant voor een stuk consump tiestijging. Een andere ontwikkeling is de uitbreiding van het arti kelenpakket. Heineken is niet langer uitsluitend een bierbrouwerij, maar is bezig uit te groeien tot een dran kenconcern. Door overname en fusies omvat het produk- ten-assortiment van Heine ken thans naast bier: fris dranken, gedistilleerd en wij nen, advocaat enzovoort. Be halve Vrumona B.V. (fris dranken) maken Gedistil leerd Groep Nederland B.V. en N.V. Handelsmaatschap pij v.h. J. A. van Olffen deel uit van het Heineken concern. In 1969 kwam de integratie met de Amstelbierbrouwerij tot stand. Het hart van de centrale computer van Heineken Rekencentrum B.V. te Rotterdam. In totaal beschikt Heineken thans over twee brouwerijen te Amsterdam, één te Rot terdam, één te 's-Hertogen- bosch, een frisdrankenbe- drijf te Bunnik, distilleerde rijen te Leeuwarden, Rotter dam en Schiedam en een wijnhandel annex advocaat- en limonadesiroopfabriek te Hattem. De brouwerij te Rotterdam zal dit jaar worden vervan gen door een nieuw gebouwd bedrijf te Zoeterwoude. De brouwerij te Den Bosch is verreweg de grootste van Nederland en een van de modernste van Europa. Deze brouwerij wordt nog voort durend verder uitgebreid. De produktie te Rotterdam is praktisch geheel voor de export bestemd. De Verenig-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1974 | | pagina 14