de nieuwe merkwijn öISTP ^'nSélectionné Selection^ Bistro Bistro Bistro ^|S| SÉLECTIOjWfl BOUTtlLLC MA VRoU^ •'A BL\*° Het Bistro-assortiment in de traditionele Bourgognefles. Bistro in een sierlijk wijnkarafje is een primeur voor de Nederlandse markt. Bistro doet zijn intrede in een periode waarin op de wijnmarkt grote ontwikkelingen bezig zijn zich te vol trekken. Naast sherry wordt nu ook importwijn in steeds bredere kring een populaire drank. In de periode van 1966 tot heden is het hoofdelijk verbruik van importwijn bijna verdrievoudigd. Het ziet er naar uit dat deze ont wikkeling zich de eerstkomende jaren zal doorzetten. Deze gunstige ontwikkeling gaat echter sinds kort ge paard met een forse stijging van de prijzen van Franse streekwijnen. Deze prijsstijging is het gevolg van een dermate grote vraag, met name uit Amerika, dat het aanbod van Franse streekwijnen ontoereikend gewor den is. Beide ontwikkelingen zijn van grote betekenis voor de benadering van de consument. Door de popularisatie van wijn komt er een groeiende groep consumenten die wijn is gaan waarderen als drank die men behalve bij feestelijke gelegenheden ook in het dagelijks leven kan drinken. Onder deze groep consumenten zijn echter weinig echte wijnkenners. Er zijn dus consumenten met behoefte aan duidelijkheid. Deze duidelijkheid nu ontbreekt ten enenmale. De wijn markt is op dit moment ondoorzichtig. Er is een veel heid van soorten wijnen en soorten etiketten, waar de nieuwe consument van wijn onwennig tegenaan kijkt. Dit betekent dat de wijnmarkt rijp is om een merken- markt te worden. In de tweede plaats zijn de Franse streekwijnen voor de gemiddelde consument dermate in prijs aan het stijgen dat men niet mag verwachten dat deze wijnen nog in grote hoeveelheden gekocht zullen worden. Aangezien het niet waarschijnlijk is dat consumenten van Franse streekwijnen op grote schaal zullen overstappen op landwijn betekent dit dat er een groot gat in de markt is voor wijn die tussen streek- en landwijn inligt. Een wijn die nu aan de vorengenoemde twee vereisten voor deze tijd voldoet is Bistro. Bistro is namelijk verkrijgbaar in drie soorten, te weten rood, wit en rosé. Bistro is ook een naam, die uitstekend bij wijn blijkt te passen: uit marktonderzoekgegevens komt naar voren dat ongeveer 80 van de (wijndrinkende) ondervraag den Bistro met wijn associeert. De grote opkomst van bistro-restaurants in Nederland zal mede tot deze uit slag hebben bijgedragen. Ook de kwaliteit van Bistro (en de prijs niet te vergeten) beantwoordt aan de eisen van de consument. Voor de constante kwaliteit staan de vaklieden van Van Olffen borg. Een en ander komt duidelijk tot uiting in de slagzin, die Bistro begeleidt: Bistro, goede wijn zonder franje. Wat de verpakking betreft is Bistro een primeur voor de Nederlandse markt. Want Bistro is behalve in de tradi tionele Bourgognefles (0,7 Itr.) ook in een sierlijk wijn karafje (0,5 Itr.) gebotteld. Nu is een wijnkaraf op zich niet zo iets bijzonders, doch een wijnkaraf met een technisch uitstekende sluiting klaar voor de ver koop is een novum voor ons land. Niet alleen thuis, doch ook op tafel in de horecabedrijven zal de Bistro karaf goed tot zijn recht komen. Vin Sf i.» c-rio»**.-, Vl*S*L*fT»®»0«» In november heeft een nieuwe merkwijn, Bistro, zijn in trede gedaan op de Nederlandse markt. Bistro wordt geïmporteerd en gebotteld door Van Olffen B.V., die sedert september 1972 volledig deel uitmaakt van het Heineken concern. Bistro zal via de groothandelskanalen zowel naar levens- middelenbedrijven als naar horecabedrijven en slijterijen gedistribueerd worden. 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1973 | | pagina 4