HOPPE VIEUX, KOPLOPER IN GEDISTILLEERD Aantrekkelijke actie zojuist gestart Hoppf Een van de meest populaire dran ken in Nederland is vieux, met een goede tweede plaats achter de jonge jenever een van de kop lopers in de vaderlandse gedistil- leerdwereld. Tot ongeveer 1961 spraken wij in ons land van Hollandse cognac, Fagon cognac of koetsierscognac. De naam cognac is echter be schermd en mag alleen gebruikt worden voor produkten afkomstig uit de Cognac-streek in het zuid westen van Frankrijk. Voortdurend aandringen van Franse belangheb benden resulteerde uiteindelijk in 1961 in de beschikking dat de naam cognac niet langer gebruikt mocht worden voor in Nederland vervaar digd gedistilleerd. Immers, vieux wordt gemaakt van melasse-alcohol met essence en kleurstof. Soms wordt ook soutira- ge toegevoegd, dat is een concen traat van op cognac (eau de vie) gelijkende dranken uit Frankrijk. In sommige gevallen wordt voor de lagering nog wel gebruik gemaakt van vroegere cognacfusten. Overigens verschilt de Hollandse vieux in zeer veel opzichten van de Franse cognac en het is dan ook een grote misvatting als men meent de consument van vieux en die van Franse cognac over één kam te kunnen scheren. Vieux bijvoorbeeld heeft in doorsnee een alcoholge halte van 35, cognac daarentegen van 40 procent. Vieux heeft als basisgrondstof melasse-alcohol, cognac is een zuiver wijndistillaat. Vieux is licht gezoet, cognac niet. Ook de temperatuur waarop geser veerd wordt verschilt: vieux dient koel of gekoeld te worden gedron ken, cognac ontvouwt zijn boeket pas bij wat hogere temperaturen. Vieux drinkt men als borrel en bijv. niet speciaal na de maaltijd zoals de Fransman zo graag doet met zijn cognac. Vieux is dan ook een ty pisch Nederlands produkt. In België wordt het weinig of niet gedronken en in Duitsland drinkt men als alter natief voor cognac toch nog altijd Weinbrand, een produkt waarin wijndistillaat (veelal uit het Cognac district afkomstig) is verwerkt. Hoewel men zou kunnen menen dat de Nederlander vieux drinkt omdat het zo lekker goedkoop is, zijn er voldoende bewijzen aan te voeren om deze gedachte te weerleggen. Enige jaren geleden immers, toen de prijzen van het buitenlands gedis- tilleerd een enorme daling te zien gaven en als gevolg daarvan de consumptie van onder andere Fran se cognac sterk toenam, steeg tegelijkertijd de verkoop van vieux. Er is dan ook sprake van een dui delijk aanwijsbare groep vieux-ge- gadigden, die bovendien de laatste jaren versterkt is met een aantal long-drinkers", die vieux met Seven-Up of vieux met Pepsi-Cola tot hun lijfdrank maakten. Vieux (een naam voorgesteld door de heer J. Coebergh, als afkorting van vieux cognac) is daarom al meer dan tien jaar de tweede Neder landse drank in de gedistilleerd- sector. Meer dan twintig miljoen liter verlaat ieder jaar de Neder landse distilleerderijen onder een veelheid van merken. Ook de Gedistilleerd Groep Neder land voert een aantal merken vieux, onder meer Hoppe, Hulstkamp, Meder en Gatellier. In het bijzonder de Hoppe vieux heeft een hoge spreiding in de Nederlandse horeca- wereld en bij de slijters. Teneinde de Nederlandse consu ment nog eens extra te attenderen op de voortreffelijke kwaliteit van Hoppe vieux (een kwaliteit, die voortdurend onder controle staat van het Technologisch laboratorium in Rotterdam) is op 1 oktober een grote nationale campagne van start gegaan onder het motto Hoppe getoond, verkoop beloond! Via een puntenspaarsysteem wordt de slijter in staat gesteld door mid del van de verkoop van Hoppe pro dukten (in het bijzonder van vieux) in het bezit te komen van waarde volle gebruiksvoorwerpen, zonder bijbetaling. Iedere slijter kan aan deze actie meedoen. Wél is er een duidelijke relatie tussen verkoop resultaat en beloning. Immers, hoe meer punten men verwerft, des te groter de keuze uit de catalogus. De organisatie van de actie berust bij The Mac Donald Company, die op dit gebied veel ervaring heeft en die een catalogus heeft samen gesteld, waarin iedere deelnemer iets van zijn gading zal vinden. Een groot voordeel van de gehele actie is, dat de groothandel er niet extra door wordt belast. Zij plukt er alleen, via verhoogde omzet, de vruchten van. The Mac Donald Company zorgt er samen met onze buitendienst voor dat de campagne tot tevredenheid van alle deelnemers zal verlopen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1973 | | pagina 3