(Jp Drijvend winkel- en servicecentrum (J? Marinette Maasbrug Rotterdam, 's werelds grootste haven, ook voor wat de binnenvaart betreft, beschikt sinds 22 juni 1973 over een uitzonderlijk fraai bunker/winkelschip, dat qua uitrusting, assortiment en service in Europa zijn weerga niet kent. Met de ingebruikneming van de Marinette Maasbrug heeft de BP aan de keten van bestaande exploitaties, te weten Papendrecht (bunkerschip), Hulhuizen-Gendt (bunker/winkelschip) en Lobith (leurboot en opslag) een vierde verkooppunt toegevoegd. Terecht mag dit moderne mini- warenhuis te water, deze drijvende driedeks schipperssupermarkt het pronkstuk genoemd worden in deze keten, die begint in de haven waar 85 procent van de over water ver voerde goederen zijn reis aanvangt of beëindigt. Deze door de binnenvaart vervoer de goederen vertegenwoordigden in 1970 bijvoorbeeld een gewicht van 200 miljoen ton, ofwel 23 procent van het nationale volume. De internationale Rijnvloot, die in totaal ruim negen miljoen ton meet, gebruikt per jaar ongeveer 1,7 mil joen ton gasolie. Daarvan neemt de Nederlandse binnenvaart alleen al meer dan de helft voor zijn reke ning. Hoewel de verkoop van brandstof fen en smeermiddelen vooropstaat, is de Marinette ontworpen met het duidelijke doel de schipper en zijn gezin in staat te stellen, alles onder één dak te kopen. Time is money Zeker ook voor de binnenschepen betekent stilliggen geldverlies. Wan neer dan ook een schipper bij een bunker/winkelschip afmeert, moet hij in de gelegenheid zijn in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk voor raad in te slaan. Hij wil op elk uur van de dag én de nacht vlot en efficiënt geholpen worden. De Marinette Maasbrug is daarop volledig ingesteld. De Marinette op de dag van de officiële Inbe- drijfstelling. Op het bovendek bevinden zich twee woningen en (in het midden) het kantoor. Bij de opening stond in de supermarkt een mass-display blikbier opgesteld. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1973 | | pagina 12