(Jp Drijvend winkel- en servicecentrum (J?
Marinette Maasbrug
Rotterdam, 's werelds grootste haven, ook voor wat de binnenvaart
betreft, beschikt sinds 22 juni 1973 over een uitzonderlijk
fraai bunker/winkelschip, dat qua uitrusting, assortiment
en service in Europa zijn weerga niet kent.
Met de ingebruikneming van de Marinette Maasbrug heeft de BP
aan de keten van bestaande exploitaties, te weten Papendrecht
(bunkerschip), Hulhuizen-Gendt (bunker/winkelschip) en Lobith
(leurboot en opslag) een vierde verkooppunt toegevoegd.
Terecht mag dit moderne mini-
warenhuis te water, deze drijvende
driedeks schipperssupermarkt het
pronkstuk genoemd worden in deze
keten, die begint in de haven waar
85 procent van de over water ver
voerde goederen zijn reis aanvangt
of beëindigt.
Deze door de binnenvaart vervoer
de goederen vertegenwoordigden in
1970 bijvoorbeeld een gewicht van
200 miljoen ton, ofwel 23 procent
van het nationale volume.
De internationale Rijnvloot, die in
totaal ruim negen miljoen ton meet,
gebruikt per jaar ongeveer 1,7 mil
joen ton gasolie. Daarvan neemt de
Nederlandse binnenvaart alleen al
meer dan de helft voor zijn reke
ning.
Hoewel de verkoop van brandstof
fen en smeermiddelen vooropstaat,
is de Marinette ontworpen met het
duidelijke doel de schipper en zijn
gezin in staat te stellen, alles onder
één dak te kopen.
Time is money
Zeker ook voor de binnenschepen
betekent stilliggen geldverlies. Wan
neer dan ook een schipper bij een
bunker/winkelschip afmeert, moet
hij in de gelegenheid zijn in zo kort
mogelijke tijd zoveel mogelijk voor
raad in te slaan.
Hij wil op elk uur van de dag én de
nacht vlot en efficiënt geholpen
worden. De Marinette Maasbrug is
daarop volledig ingesteld.
De Marinette op de dag van de officiële Inbe-
drijfstelling. Op het bovendek bevinden zich
twee woningen en (in het midden) het kantoor.
Bij de opening stond in de supermarkt een
mass-display blikbier opgesteld.
12