MONTILLA, EEN ALTERNATIEF APERITIEF? W - -t.n --fW jrr v De laatste jaren heeft zich over de gehele wereld een sterk toegenomen belangstelling voor wijnen en sherry gemanifesteerd. Bij toenemende vraag in een markt waar het aanbod niet snel aangepast kan worden leidt dit onherroepelijk tot prijsstijging. De prijsstijgingen die zich echter in het afgelopen jaar, met name in de traditionele wijnbouwgebieden Bor deaux en Bourgogne hebben voorge daan, staan in geen verhouding tot de gestegen vraag. Hier speelt de spe culatie eveneens een belangrijke rol. Prijsstijgingen van drie- tot vierhon derd procent zoals die zich in Bor deaux en Bourgogne hebben voor gedaan gaven een groot aantal wijn handelaren aanleiding op zoek te gaan naar gebieden waar goede wijnen tegen nog betaalbare prijzen te vinden waren. Met Nederlands meest verkochte ape ritief dreigt hetzelfde te gebeuren. In nog geen twaalf maanden tijd zijn de basisprijzen van sherry-op-fust verdrievoudigd en voor sherry-op- fles verdubbeld. Heeft de consument daar tot op he den nog betrekkelijk weinig van ge merkt (de prijzen zijn „slechts" met ongeveer 25 procent gestegen), de komende maanden zullen hierin een drastische verandering brengen. Prijzen uit het verleden, zoals drie flessen voor een tientje, zijn voorbij en vóór het jaar 1973 ten einde is zal een prijs van ƒ6,per fles meer regel dan uitzondering zijn. Het lijkt dan ook niet moeilijk te voorspellen dat de consument zijn - -w? mHT belangstelling zal verleggen naar „alternatieve" drankjes. De drank die daarbij hoge ogen gooit is ongetwijfeld de Montilla. In het hart van Andalusië, met als hoofdstad Cordoba, ligt het Montilla- Moriles district. Er is een grote gelijkenis met het sherry-district. Dezelfde kalkbodem die de fijne sherries van Jerez en San Lucar oplevert vindt men terug in de buurt van Cordoba. Ook het Montilla-gebied is rijk aan historie. De mensen van Montilla zeggen het zelfs als volgt: Montilla is meer dan alleen maar een wijn. Het is de parel der Spaanse wijnen, het schitterend resultaat van meer dan duizend jaar van toewijding en vakmanschap. In vroeger jaren waren het sherry- gebied en het Montilla-gebied niet zo duidelijk gescheiden. Dit blijkt bij voorbeeld wel uit de naamgeving van de sherry Amontillado, wat zoveel betekent alssherry van het type Montilla. Dit type Amontillado lijkt veel op de Fino-Oloroso van het Montilia-dis- trict. Pas in de laatste tijd, als gevolg van duidelijk vastgelegde begrenzingen, is men verschil gaan maken in de naamgeving van de wijnen uit het Jerez-gebied en uit het gelijksoortige, maar wel warmere heuvelland waar de Montilla vandaan komt. Omdat de sherry-prijzen zo sterk ge stegen zijn en de Montilla hierin niet direct gevolgd is, spreekt het haast vanzelf dat de belangstelling voor Montilla in Nederland de laatste tijd sterk gestegen is. Montilla-wijnen hebben het voordeel dat zij van nature een hoog alcohol gehalte hebben, zodat zij niet zoals dat bij sherry bijna altijd het geval is versterkt hoeven te worden met wijn-alcohol. De verschillen tussen sherry en mon tilla zijn uiterst klein. Zij berusten in feite alleen op het verschil in drui- vensoort (in Montilla de Pedro Ximé- nez en in Jerez de Palominodruif) en in de ligging van het gebied. Door het nog warmere klimaat van Mon tilla krijgen de druiven een hoger suikergehalte en zodoende een hoger alcoholgehalte. De bodega's en de opbouw van de solera's is niet anders dan in het sherry-gebied en de uiteindelijke types worden genomen uit de solera's die weer gevoed worden uit de cria- dera (de kinderkamer), echter niet voordat deze tenminste twee jaar oud zijn. Binnen twee jaar is de wijn klaar en heeft dan alle finesse van een Fino. Montilla is evenals sherry zeer ge schikt als aperitief. Men kent net als in het sherry-gebied een groot aantal types met als belangrijkste de Fino, de Amontillado, de Oloroso en de Pedro Ximénez. Doordat de Montilla-wijnen in te genstelling tot de sherries onver- sterkt worden geëxporteerd, vindt men er in het buitenland altijd de ^"üïïltiinUUlII^ PRODUCT: ^?SlT0»S,a*BfRGH5CF«twU wijn in terug die men in Spanje proefde. Zoals gezegd begint de populariteit van Montilla ook in Nederland snel te stijgen. Het is daarom jammer dat het Montilla-gebied slechts half zo groot is als het sherry-gebied. Toenemende vraag zal ook hier ongetwijfeld leiden tot stijgende prijzen. Vooralsnog kunnen de Montilla- wijnen echter zowel in prijs als in kwaliteit wedijveren met de sherry, reden genoeg voor Coebergh B.V. om aan haar aperitieven onder het merk Tenido ook de Tenido Montilla toe te voegen. De handelsprijs be draagt ƒ3,40 per fles van 0,7 liter. In de maand mei zal een speciale introductieprijs gelden. 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1973 | | pagina 10