Wijn mmmmsm dan in het voorafgaande jaar. Nu 6,7% tegen 11,6% het jaar daar voor. Het verbruik per hoofd van de bevolking nam toe van 61,2 liter in 1970/1971 tot 64,7 liter in 1971/1972. De vermindering van de groei werd voornamelijk veroorzaakt door het slechte weer. Onze bierverkoop in het binnenland nam toe met 6,7 en steeg van 4.441.000 hectoliter in 1970/1971 tot 4.739.000 hectoliter in 1971/1972. De verkoop van flessenbier steeg iets meer dan die van fustbier. Er treedt op de Nederlandse markt een toenemende en steeds scher pere prijsconcurrentie op. Daarom accijns op frisdranken, die tot aan zienlijke prijsstijgingen leidde. Toch was de ontwikkeling van Vrumona gunstiger dan die van de totale markt. Er werd meer verkocht dan in het voorafgaande jaar. Er is op het ogenblik in de Neder landse frisdrankenindustrie een aanzienlijke overcapaciteit. Dit heeft, tezamen met de hierboven genoemde ongunstige invloeden, geleid tot een scherpe prijsconcurrentie, die na tuurlijk invloed op de rentabiliteit heeft gehad. De versterking van de positie van Vrumona, onder meer als gevolg van ingrijpende verbete ringen op technisch en commercieel markt verworven, waarbij in het bijzonder melding wordt gemaakt van de produkten van Seagram's Overseas Ltd. De exportactiviteiten van gedistil leerd en bier vinden gecombineerd plaats. Onze wijnbelangen werden versterkt door de volledige opname van Van Olffen te Hattem in ons con- Met de bouw van de nieuwe brouwerij in Zoe- terwoude worden goede vorderingen gemaakt. U ziet op de voorgrond de staalconstructie voor het brouwhuis; daarachter ligt het siloge bouw. is het des te meer verheugend dat wij ons marktaandeel hebben weten te behouden. Wij verwachten ove rigens dat de consumptie per hoofd van de bevolking op langere ter mijn zal toenemen. Frisdranken De consumptie van frisdranken per hoofd van de bevolking is in het afgelopen boekjaar niet gestegen. Er trad een combinatie van nadelige invloeden op, het slechte zomer weer, de minder gunstige econo mische ontwikkeling en niet in de laatste plaats de invoering van een gebied doet de raad van bestuur de toekomst met vertrouwen tege moet zien. Gedistilleerd Zeer bevredigend waren de binnen landse omzet en de export van gedistilleerd. Vooral de verkoop van de merken Bokma en Coebergh droeg daartoe bij. Begonnen werd met een vergroting van de marktbewerking ten behoe ve van het merk Hoppe. Via Coebergh B.V. werd een aantal agentschappen van buitenlands ge distilleerd voor de Nederlandse cern. Onze belangen in de Rotter damse Wijnhandel M. Reuchlin Zn. B.V. werden uitgebreid. De wijnverkopen van Coebergh B.V., alhoewel nog van bescheiden aard, verliepen gunstig. DRANKENGROOTHANDELS Wederom namen wij in een aantal drankengroothandels deel. Dit zul len wij ook in de toekomst blijven doen, zowel wanneer de onafhan kelijke drankengroothandel dit zelf wenst, als in de gevallen, waarin dat ter bescherming van de omzet ontwikkeling op de horecamarkt 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1973 | | pagina 3