vroeger jaren het vat na aankomst in het horecabedrijf met veel krachtsin spanning tegen een speciaal daarvoor gebouwde bok oprolde, de stop uit de zich midden op de buik bevindende vulopening verwijderde en vervolgens met een houten hamer een houten men kraan in de dan nog afgesloten tap- A/enJ" opening van het vat sloeg, ouw- eger- HISTORIE paar- Omdat het drankenassortiment in het café destijds uit weinig meer bestond 't de dan bier, was het vat meestal leeg ;beu- vóór het bier bederven kon. Wat de ;n en kleur of helderheid van het bier betrof a^te" had men geen problemen. De kruiken dium 0f kroezen, waaruit gedronken werd, van waren ondoorzichtig. Gebruikte men glazen bierkannen, dan leverde ook naar dat weinig problemen op, want het glas aan" was heel wat minder doorzichtig dan larop wy nu gewend zijn. reca- stukje t sier- arzuil. sheten Dit alles bracht met zich mee, dat het bier een veel grotere kans op bederf liep, terwijl tevens de consument door een grotere keuzemogelijkheid kriti scher werd. Bovendien kwam het doorzichtige bierglas steeds meer in zwang. Al met al voor de brouwerijen reden te over om meer aandacht aan helderheid, houdbaarheid en wijze van biertappen te besteden. In plaats van een kraan in het vat te slaan, verbond men het vat via een leiding met een op het buffet of toon bank geplaatste pomp of beter gezegd bierzuil, want echt gepompt werd vroeger niet. Dit in tegenstelling tot Destijds zette men het bier in vat onder druk met behulp van een voet- of handpomp. De tot op heden gebruikte standaardwagen is de Citroën HY 1600, waarvan er hier vijf klaar staan om uit te rukken. Vele materialen in het centrale magazijn zijn direct voor het gebruik gereed. In het centrale magazijn van C.T.D. te Amsterdam liggen grote hoeveelheden materialen opgeslagen ten behoeve van de verschillende vestigingen in den lande. Toen later het aantal brouwerijen kleiner werd, het aantal horecabedrij ven zich uitbreidde en er ook een steeds groter drankenassortiment op de markt kwam, onderging de wijze van ,,Ausschank" eveneens grote ver anderingen. Niet iedere herberg, of hoe het bedrijf ook heten mocht, had nog een brou werij in zijn directe omgeving. De aan- de manier van tappen in Engeland bij voorbeeld. Men zette het vat onder druk om het bier via de leiding naar de bierkraan te stuwen. Die druk werd bereikt door met een voet- of hand pomp luchtdruk op het bier te zetten. VERDERE ONTWIKKELINGEN Bij het streven naar een grote houd baarheid en helderheid van het bier met behoud van de goede smaak bleek dat gecomprimeerde lucht be paald niet het goede medium was om het bier via de leiding naar de pomp te stuwen. De zuurstof uit de lucht gaf ongunstige reacties met bepaalde aan- nde- n de 3S is legd. i en nog n in voerlijnen werden langer, de vaten werden kleiner om beter hanteerbaar te zijn en door de grotere keuze uit het drankenassortiment werd ook de bieromzet per horecabezoeker minder. 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1972 | | pagina 17