vroeger jaren het vat na aankomst in
het horecabedrijf met veel krachtsin
spanning tegen een speciaal daarvoor
gebouwde bok oprolde, de stop uit
de zich midden op de buik bevindende
vulopening verwijderde en vervolgens
met een houten hamer een houten
men kraan in de dan nog afgesloten tap-
A/enJ" opening van het vat sloeg,
ouw-
eger- HISTORIE
paar- Omdat het drankenassortiment in het
café destijds uit weinig meer bestond
't de dan bier, was het vat meestal leeg
;beu- vóór het bier bederven kon. Wat de
;n en kleur of helderheid van het bier betrof
a^te" had men geen problemen. De kruiken
dium 0f kroezen, waaruit gedronken werd,
van waren ondoorzichtig. Gebruikte men
glazen bierkannen, dan leverde ook
naar dat weinig problemen op, want het glas
aan" was heel wat minder doorzichtig dan
larop wy nu gewend zijn.
reca-
stukje
t sier-
arzuil.
sheten
Dit alles bracht met zich mee, dat het
bier een veel grotere kans op bederf
liep, terwijl tevens de consument door
een grotere keuzemogelijkheid kriti
scher werd.
Bovendien kwam het doorzichtige
bierglas steeds meer in zwang. Al met
al voor de brouwerijen reden te over
om meer aandacht aan helderheid,
houdbaarheid en wijze van biertappen
te besteden.
In plaats van een kraan in het vat te
slaan, verbond men het vat via een
leiding met een op het buffet of toon
bank geplaatste pomp of beter gezegd
bierzuil, want echt gepompt werd
vroeger niet. Dit in tegenstelling tot
Destijds zette men het bier in vat onder druk met
behulp van een voet- of handpomp.
De tot op heden gebruikte standaardwagen is de
Citroën HY 1600, waarvan er hier vijf klaar staan
om uit te rukken.
Vele materialen in het centrale magazijn zijn direct
voor het gebruik gereed.
In het centrale magazijn van C.T.D. te Amsterdam
liggen grote hoeveelheden materialen opgeslagen
ten behoeve van de verschillende vestigingen in
den lande.
Toen later het aantal brouwerijen
kleiner werd, het aantal horecabedrij
ven zich uitbreidde en er ook een
steeds groter drankenassortiment op
de markt kwam, onderging de wijze
van ,,Ausschank" eveneens grote ver
anderingen.
Niet iedere herberg, of hoe het bedrijf
ook heten mocht, had nog een brou
werij in zijn directe omgeving. De aan-
de manier van tappen in Engeland bij
voorbeeld. Men zette het vat onder
druk om het bier via de leiding naar
de bierkraan te stuwen. Die druk werd
bereikt door met een voet- of hand
pomp luchtdruk op het bier te zetten.
VERDERE ONTWIKKELINGEN
Bij het streven naar een grote houd
baarheid en helderheid van het bier
met behoud van de goede smaak
bleek dat gecomprimeerde lucht be
paald niet het goede medium was om
het bier via de leiding naar de pomp
te stuwen. De zuurstof uit de lucht gaf
ongunstige reacties met bepaalde
aan-
nde-
n de
3S is
legd.
i en
nog
n in
voerlijnen werden langer, de vaten
werden kleiner om beter hanteerbaar
te zijn en door de grotere keuze uit
het drankenassortiment werd ook de
bieromzet per horecabezoeker minder.
17