1 E SFEER IN HET HORECABEDRIJF Activiteiten van het Heineken bouwbureau. Inlichtingen bij de gewestelijke verkoopkantoren. De Kikvorsch De Harmonie mmm wm In voorgaande afleveringen is een en ander opge merkt over allerlei facetten, die aan de orde komen bij het ontwerpen en inrichten van een horeca bedrijf. Dat de sfeer tot nu toe niet ter sprake kwam, betekent allerminst, dat het interieur er eigenlijk weinig toe doet en dat een horecabedrijf best goed kan zijn, indien maar aan de voorwaarden van het type en het systeem is voldaan. Den Bosch Koperbekleding op de wanden, warme verlich ting en rode bekleding zijn voldoende tegen wicht voor de tegelvloer. Castricum geen algemene regels zouden gel den, waaraan de onderdelen van het interieur, die samen de sfeer maken, moeten voldoen. De kleuren staan ons ten dienste om de ruimte naar behoefte smaller of breder te maken, te verhogen of te verlagen, te verkoelen of te ver warmen. Het daglicht kan worden toegelaten of afgesloten en kunstlicht kan het daglicht geheel of gedeeltelijk ver vangen of aanvullen. Stoffering zal een „koude" zaak Integendeel. Er zal weinig overtui gingskracht nodig zijn om aan te tonen, dat sfeer voor het horeca bedrijf onmisbaar is. Elke bezoeker immers komt oog in oog te staan met het interieur en het ontbreken van sfeer roept bij vrijwel iedereen een zeker gevoel van teleurstelling op. Wel is het zo, dat de sfeer één van de meest subjectieve elementen vormt bij het ontwerpen van het horecabedrijf en de waardering van dit onderdeel zal dan ook zeer uit eenlopend kunnen zijn. Dat houdt gelukkig niet in, dat er Moer- en kinderbalken en het eenvoudige ei kenhouten buffet behoeven weinig aanvulling; de vrolijke noot van de verlichting is voldoen de.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1972 | | pagina 22