HET BOEKJAAR 1970/1971 Aan het zojuist verschenen jaarverslag ontlenen wij het volgende. In het algemeen wordt gezegd, dat wij op een gunstig jaar kunnen terugzien. Toch ziet Heineken zich, evenals het gehele Nederlandse bedrijfsleven, geplaatst voor een voortdurend toenemend aantal problemen. Kon vroeger een onderneming min of meer zelfstandig haar problemen oplossen, nu oefenen de ontwikkelingen op economisch en sociaal/maatschappelijk gebied een diepgaande invloed uit op alle delen van het bedrijfs beleid, zowel nationaal als internationaal. Ook in dit verslag wordt betreurd, dat de harmonisatie van de accijns in Benelux-verband op het lagere Bel gisch/Luxemburgse tarief, waartoe in 1950 al besloten werd, nog steeds niet tot stand is gekomen. Wel werd inmiddels de Nederlandse accijns verhoogd, terwijl het Belgische accijnstarief werd opgetrokken in de richting van het Nederlandse peil I Verder wordt gevreesd, dat de instelling van een accijns op frisdranken een ongunstige invloed zal hebben op de gang van zaken in deze branche. Het accoord, dat bereikt is over de toetreding van Enge land, Denemarken, Noorwegen en Ierland tot de E.E.G. wordt toegejuicht. Verwacht wordt echter, dat dit binnen de brouwerijwereld een nog grotere slagvaardigheid op het gebied van de concurrentie zal eisen. Het verslag maakt nog eens met voldoening melding van het feit, dat de Europese Commissie aan de Raad van Ministers van de E.E.G. een ontwerprichtlijn voor de wetgeving op bier heeft voorgelegd, waarin niet de in Duitsland geldende voorschriften inzake het gebruik van grond- en hulpstoffen (het z.g. Reinheitsgebot) zijn overgenomen. De hoop en het vertrouwen worden uit gesproken, dat de Raad van Ministers van mening zal zijn, dat de toepassing van dergelijke zeer traditionele produktiemethoden mogelijk moet zijn voor degenen, die dit wensen, maar dat ze niet dwingend moeten wor den voorgeschreven voor de gehele E.E.G. In de ge meenschappelijke markt wordt evenals in het grootste deel van de wereld het meeste bier op modernere wijze geproduceerd, uiteraard geheel volgens de waren- wettelijke voorschriften van de desbetreffende landen. DIVISIE COMMERCIE NEDERLAND Bier De totale bierconsumptie in Nederland steeg, evenals het vorige jaar met 11,6%, waartoe fust- en flessebier in vrijwel gelijke mate bijdroegen. De binnenlandse bieromzet van het concern nam toe met 13,9% en steeg van 3.898.000 hl in 1969/1970 tot 4.441.000 hl in 1970/1971. Zowel de horeca- als de thuisverbruikmarkt droegen tot deze stijging bij, met name door de gunstige positie van het merk Heineken. Ten behoeve van verdere ontwikkeling van het merk Amstel werd een aantal belangrijke maatregelen ge troffen. In februari 1971 werd een vernieuwd beeldmerk van Amstel Pils geïntroduceerd, hetgeen om te beginnen het gebruik van een gewijzigd etiket tot gevolg had. In september 1971 verscheen Amstel Gold in een nieuwe, luxueuze verpakking op de markt. Onze positie in verschillende onderdelen van de horeca- markt vertoonde een verbetering. Ter bevordering van deze positie richten wij ons bewust zowel tot de horeca ondernemer als tot de consument. We hebben voor de horeca-ondernemer een sterk dien stenpakket. Hij kan gebruik maken van adviezen op financieel, bouwkundig, biertechnisch, administratief, ju ridisch en publiciteitsterrein. Mede ter bevordering van een verdere groei van onze belangen in deze sector werden onze marketingactiviteiten uitgebreid. Het wordt van groot belang geacht, dat wij een wezen lijke bijdrage kunnen leveren tot verdere ontwikkeling van bestaande en tot de vormgeving van nieuwe horeca bedrijven. Besloten werd voorts de houten kratten voor 30 cl fles sen te vervangen door plastic kratten. In verband met de aanmaakcapaciteit van deze kratten zal de totale vervanging pas in 1973 voltooid zijn. Frisdranken Ook het binnenlandse verbruik van frisdranken steeg verder. Per hoofd van de bevolking nam het toe van 53 liter in 1969/1970 tot 58 liter in 1970/1971. In samenwerking met Heineken Technologisch Centrum en T.N.O. heeft Vrumona een nieuwe literfles met een nieuw sluitsysteem ontwikkeld. Deze nieuwe fles vol doet aan onze zeer hoge eisen voor veiligheid en gemak van de consument. De uitvoering betekende vervanging van het gehele flessenbestand. Een en ander had tijdelijk een ongunstige invloed op de verkoop en dus op de resultaten. In de laatste vier maanden van het boekjaar bewoog het marktaandeel van de literflessen zich echter weer in stijgende lijn. De verwachting is, dat deze zich zal voortzetten. In de horecasector kon Vrumona ook dit jaar haar reeds belangrijke marktaandeel opnieuw vergroten. De verdere groei van de frisdrankenmarkt in de komende jaren zal sterk afhankelijk zijn van de ontwikkeling en de introductie van nieuwe smaken en produkten. Vru mona beschikt in voldoende mate over de mogelijkheden daartoe. Gedistilleerd In het afgelopen jaar werden belangrijke stappen gezet voor de uitbreiding en voorlopige versterking van onze belangen in de Nederlandse gedistilleerdmarkt. Zo werd overeenstemming bereikt over de opname van de ge renommeerde distilleerderij Bokma N.V. te Leeuwarden in ons concern. Bovendien verwierven wij in het boek jaar 1971/1972 het nog niet in ons bezit zijnde deel van het aandelenpakket van Coebergh's Verenigde Dis tilleerderijen N.V. te Schiedam. Door deze ontwikkeling kregen wij niet alleen een belangrijk aandeel in de Nederlandse gedistilleerdmarkt, maar bovendien een goed aanknopingspunt voor een verdere groei.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1972 | | pagina 4