0FI.1- U N ICÉF Admission charge to Visit the Jleitieken Brewery will be given entirelu to flense insist on reeeitXty at i admission Met ffeineken Onder: Onverholen belangstelling is op de gezichten te lezen wanneer de excursieleider de verschillende stadia van het brouwproces behandelt. Rechts onder: Even napraten bij een glas van het heerlijk helder eindprodukt. Links onder: Het Heineken T-shirt is een van de meest gevraagde reclameartikelen. verzoekt hem of haar enige vragen te beantwoorden. Aan de hand hiervan blijkt steeds weer dat het overgrote deel Amerikaans is en vaak ook student. Deze jonge mensen reizen doorgaans enige weken door Europa en maken daarbij gebruik van de in de Verenigde Staten alom be kende gids in boekvorm „Europe on $5 a day", een boek dat hen tevens de weg wijst naar de Heineken brouwerij in Amsterdam. De tweede kaart, een geïllustreerde, vraagt van de toerist een gulden entree en maakt, evenals de me dedeling bij de ingang, duidelijk dat dit geld bestemd is voor de UNICEF,"het kinderfonds van de Verenigde Na ties. Wanneer de tijd voor een rondleiding is aangebroken, worden de geduldig wachtende belangstellenden, die zich zelfs niet laten verjagen door de soms bijzonder vochtige uitschieters in ons klimaat, op vertoon van de witte kaart binnengelaten. Vervolgens wordt door hen enthousiast en zonder mankeren de UNICEF-bijdrage aan de balie vol daan. In groepen van ongeveer twintig personen verdwij nen ze in de richting van de produktieafdelingen om met eigen ogen te gaan zien hoe Heineken bier gebrouwen wordt. Zij die voor het eerst de excursie meemaken, on dergaan met stijgende verbazing wat daar allemaal voor komt kijken. Ze strijken bewonderend over de roodkoperen ketels in de brouwzaal om haastig de handen terug te trek ken wanneer blijkt dat het metaal erg warm is. Ze ruiken aan potjes met biergrondstoffen die de excursieleider hen voorhoudt. Ze huiveren in de koude gistkelder, werpen on gelovige blikken in de ruimte waar zich de enorme lager- tanks bevinden en doen wanhopige pogingen om een ge sprek te voeren bij het lawaai van de voorthobbelende fles sen in de bottelarij. Maar aangekomen in 't Roeischip, een voormalig gedeelte van de brouwerij dat als ontvangstruimte in gebruik is, krijgt men gelegenheid om te relaxen bij een glas van het heerlijk helder eindprodukt. Bij dit zeker niet het minst gewaardeerde deel van de excursie wordt steevast gevraagd of er onder de aanwezigen iemand is die kan aantonen dat hij of zij jarig is die dag. Bij een positief antwoord ont vangt de jarige een Delftsblauwe Heineken bierpul. Voor dat de hoofdstad verder verkend wordt, slaan de meeste van onze bezoekers nog even een voorraad Heineken sou venirs in. Het T-shirt met embleem is hierbij een van de meest gevraagde artikelen. Het ingewikkelde brouwproces met al zijn variaties, de ge zellige sfeer bij het pilsje na afloop van de rondleiding en de souvenirs blijken voor velen zo interessant dat zij voor een tweede keer komen, anderen adviseren ook eens te gaan kijken of beloven: „Next year I'll come back when I have my birthday".

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 19