Brouwer ii-excursie toeristische trekpleister en steun voor Unicef Boven: Hippie happy Heineken Rechts: ,,Full house". Onverbiddelijk wordt de glazen deur gesloten wanneer de 200ste bezoeker binnen is. Rechts: Zelfs de regen belet de bezoekers niet geduldig te wachten tot de deur opengaat. Onder: Aan de balie wordt zonder mankeren de UNICEF-bijdrage voldaan. Het bezoekersprogramma van de Heineken brouwerij in Amsterdam vermeldt in de zomermaanden twee rondlei dingen per dag voor buitenlandse toeristen. Eveneens twee maal per dag heeft een deskundig team excursieleiders daarbij de handen vol aan het maximum toelaatbare aan tal, dat is 200, personen per ochtend en middag. En nog eens twee maal per dag is dan de belangstelling te groot en krijgen de achterblijvers het „full house" bijna letterlijk op de neus gedrukt wanneer de grote glazen deur met het des betreffende bordje tussen hen en de tweehonderd in de ontvangsthal wordt geschoven. Maar onder dit altijd weer moeilijk te verteren feit leest men een vriendelijk verzoek om bij de eerstvolgende rond leiding terug te komen. Door het, vooral de laatste jaren, veelal jeugdige publiek wordt „come back" echter bij voorkeur uitgelegd als „bivakkeer ter plaatse". Om een volgende teleurstelling te voorkomen laten ze zich eenvou dig door de knieën zakken, eten de lunch uit het vuistje en zien geamuseerd hoe zich achter hen opnieuw een lange rij vormt. Zo weet de brouwerij haar muur aan de Stad houderskade de gehele zomer verzekerd van een bont ge kleurde stoffering, die verantwoordelijk is voor de nieuwste, in brouwerijkringen al erg populaire slogan: Hippie, happy Heineken. Voordat de deur opengaat krijgt elke bezoeker twee kaar ten. De witte kaart verwelkomt de nieuw aangekomene en 18

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 18