A bokivw fa*** [KEREKBUBI Hier werd de firma Bokma gesticht (4e en 5e huis van links op de gracht. grote vlucht door de export naar het toenmalige Nederlandsch-Indië. Deze export nam een zeer grote omvang aan en Bokma jenever was weldra het toonaangevende merk in de Indische Archipel. Dit bleef zo tot de Tweede Wereldoorlog. Op de binnenlandse markt was het merk Bokma bepaald nog maar van lokaal belang. De Friese nuchterheid waarover de heer C. V. Bokma beschikte, deed hem beseffen dat in 1945 de Indo nesische markt weinig perspectief voor de toekomst bood. Op de Ne derlandse markt zou in de eerste plaats de vervanging van de verloren gegane export gevonden moeten wor den. Tevens werden nieuwe export mogelijkheden aangeboord. Er wordt op dit moment naar meer dan vijftig landen geëxporteerd, waar van als belangrijkste kunnen worden genoemd: de Bondsrepubliek Duits land, België, de Scandinavische lan den en Canada. De basis voor deze expansie in bin nen- en buitenland wordt wel ge vormd door de kracht van een kwa- liteitsprodukt in een bijzonder fraaie verpakking, gedragen door een prima marketing-beleid en gesteund door een hechte organisatie. Door de toename van de omzet was de behuizing veel te klein geworden en in 1963 werden de eerste plannen gemaakt voor het bouwen van een geheel nieuwe distilleerderij. In 1967 kon de toenmalige minister van land bouw en visserij, de heer Biesheuvel, het zeer mooie complex aan de Edi- sonstraat te Leeuwarden openen. Het nieuwe bedrijf werkt met een mi nimum personeelsbezetting, hetgeen mogelijk is geworden door de hoge mate van automatisering. De produk- tiecapaciteit is, vergeleken bij de oude distilleerderij verviervoudigd, terwijl de personeelsbezetting is gehalveerd. Een prachtig en gezond bedrijf, dat een sterke positie in de gedistilleerd- markt inneemt, vond aansluiting bij het Heinekenconcern. Reeds lang speelde bij Bokma de ge dachte dat een familiebedrijf in de gedistilleerd-branche, hoe sterk zijn positie ook moge zijn, in de stroom versnelling van deze tijd en door in vloeden uit binnen- en buitenland, zich onmogelijk nog meer kon ver groten, wanneer het in eenzame zelf standigheid bleef bestaan. De mogelijkheden in het binnenland en in de exportgebieden zijn legio; om daarvan te kunnen profiteren zijn grote financiële middelen en een uit gebreide mankracht nodig. Bij Heine- ken werden niet alleen de voorwaar den gevonden die men zich wenste, ook het klimaat was dusdanig dat de medewerkers van Bokma zich hierin thuis konden voelen. Heineken verwelkomt zijn nieuwe sterke loot met vreugde. De boeier Albatros is verkocht. Daar mee is niet de liefde voor de sport vergaan; deze wordt nu beoefend met een modern, scherp jacht. Snel en .gemotoriseerd. 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 5