[ZEB BOUWERIJ LEVEN PUB IN HILTON FLEVOHOF Activiteiten van het Heineken bouwbureau. Inlichtingen bij de gewestelijke verkoopkantoren. ROTTERDAM De keuze van het type van het horecabedrijf komt al in een zeer vroeg stadium van de voorbereidingen aan de orde. Het kan gebeuren, dat men voor een te bouwen „type" een geschikte plaats zoekt. Het kan ook zo zijn, dat men voor een vaststaande plaats zoekt naar een ge schikt type. Wanneer men de lijst van benamingen die aan de horeca bedrijven worden gegeven eens doorneemt, dan zou men licht tot de conclusie kunnen komen, dat er een oneindig aantal typen bestaat. En natuurlijk, er zijn nogal wat mogelijkheden. We mogen echter niet vergeten, dat iedere andere oplossing nog geen nieuw type behoeft te zijn. Iedere verschijningsvorm van het horecabedrijf is in principe wel terug te brengen tot één der hoofdvormen, namelijk bedrijven, die in hoofdzaak verstrekken: a) dranken, onder meer café, taveerne, pub, bierstube, kantine. b) spijzen en dranken, onder meer café-restaurant, snack bar, cafetaria, coffeeshop, specialiteiten- en wegrestau rant. c) logies, spijzen en dranken, onder meer hotel-café-restau rant, motel, hotel, herberg, pension. Daarbij valt op te merken, dat de wijze van verstrekking of het artikel dat men brengt een bepaald „type" kan ken merken. Maar het is ook interessant na te gaan, bij welke handelin gen van de mens een van de onderdelen van de ho-re-ca betrokken zou kunnen zijn en welk type bedrijf dan kan ontstaan. Het is duidelijk, dat bij de arbeid (fabriek of kantoor) van de mens een ander type café of restaurant zal ontstaan dan bij zijn vrijetijdsbesteding (recreatie, cul tuur, sport, amusement, nachtleven). Datzelfde geldt ook voor zijn maatschappelijk verkeer (winkelen of zaken doen) en het wegverkeer (zakelijk of voor genoegen). In het voorgaande is een aantal factoren genoemd, die te maken hebben met de keuze van het type horecabedrijf. De taak van degenen, die aan de voorbereiding van een nieuw te vestigen horecabedrijf werken, is het type ver antwoord vast te stellen. Dat wil niet zeggen, dat op ieder punt aan elke vraag moet worden beantwoord. De situering, het aantal vier kante meters, de beschikbare exploitant, het bedrag dat geïnvesteerd kan worden enzovoort zijn evenzovele fac toren die kunnen leiden tot een keuze van een deel van de aanwezige markt, waarmee dan het type is vastgesteld. Ter gelegenheid van het British Festival werd in april in enkele nachten een „originele" pub in Tudorstijl opgebouwd in de Half Moon bar van Hilton Amsterdam. Het ontwerp en de materialen werden geleverd door de firma John Rogers te Londen, een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Het bijzondere van deze pub is, dat de materialen voor een groot deel bestaan uit een zeer lichte combinatie van polyester en glasvezel. Gewerkt wordt met afgietsels van originele Engelse pubs. Het resultaat is daarvan dan ook nauwelijks te onderscheiden. De opbouw, meubilering en dergelijke in Amsterdam ge schiedde onder leiding van ons bouwbureau, als onderdeel van het gehele project dat voor rekening van Heineken werd uitgevoerd. Na zeven weken werd de gehele pub weer gedemonteerd en opnieuw, maar in gewijzigde vorm, geplaatst in de Jan Steen bar van Hilton Rotterdam. Uit de foto's blijkt wel, dat de Jan Steen bar een totale metamorfose heeft onder gaan en dat de sfeer van een „real English pub" inderdaad werd geschapen zonder verbouwing en tijdelijke sluiting. De „Whitbreads Prince of Orange Pub" in het Hilton hotel te Rotterdam. De bar in de Whitbread Pub. Zoals u in het artikel op pagina 14 en 15 heeft kunnen lezen belooft de horeca-exploitatie van de onlangs geopen de Flevohof een van de grootste van ons land te worden. Een aanzienlijk deel van de honderdduizenden bezoekers, die jaarlijks op deze permanente landbouwmanifestatie 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 24