Het deksel Transport Een andere bewerking die in de lak- kerij plaats vindt is het aanbrengen (op de buitenzijde) van een witte lak. Deze dient als basis voor de aan te brengen decoratie. Na het lakken volgt het bedrukken van het blik. Ook dit gebeurt aan de plaat via het offset-procédé. Het aan tal drukgangen is afhankelijk van het aantal in het ontwerp aanwezige basiskleuren. Na het decoreren volgt het verknip pen van de plaat tot rompen en de „bussenlijn" kan zijn werk doen. Een andere voorbewerking die we niet onvermeld willen laten is het stampen van de bodems en de deksels. In het geval van bijvoorbeeld con- servenbussen is er geen verschil tussen deze twee. In het geval van de bierbus of de frisdrankenbus wel. De bodem wordt uit blikken stroken gestampt, nadat de plaat een zelfde lakbewerking heeft ondergaan als de romp. Met het deksel, easy- opening of scheurdeksel genaamd, ligt dat even anders. Uit een aluminium- plaat ook gelakt worden dek sels gestampt. En op dat deksel komt dan het scheurlipje-met-ring, dat er voor moet zorgen dat het blikje zon der zorgen opengaat. Dat aanbrengen van die ring en de scheurlijn of voor De bussen worden gepalletiseerd naar de brouwerij vervoerd. is een stukje precisietechniek. De voor moet immers diep genoeg zijn om het aluminium in te laten scheuren. Maar het deksel moet ook tegen de druk van het bier bestand zijn. Een moei lijke techniek, die toch maar zorgt voor een stukje gemak voor de con sument. Ook over het vervoer van de lege bussen naar de brouwerij valt nog wel wat te vertellen. De bussenstroom is zo groot, dat men die niet meer met de hand de baas kan. Daarom staan er in het magazijn van het bedrijf van Thomassen Drijver - Verblifa N.V. te Oss vernuftige inpakmachi- nes opgesteld, die de bussenstroom palletiseren, dat wil zeggen de blik ken op laadborden verzamelen. Vrachtwagens, die speciaal voor pal- letvervoer zijn uitgerust, zorgen voor transport naar de brouwerij. Daarmee is het bussenverhaal uit. Althans voor wat de fabricage betreft. Er is nogal wat nazorg. Zoals het sluiten van de bussen. Thomassen Drijver - Ver blifa N.V., die wel op enige ervaring in het verpakkingsvak kan bogen, doet zelf het moeilijkste werk, name lijk bij de bierbus het aanbren gen van het aluminium easy-opening deksel. De bodem wordt, zoals ge zegd, door de afnemer aangebracht. Het is wel duidelijk dat hier goed teamwork verricht moet worden om zowel het bier want daar gaat het om als de bus recht te doen we dervaren. Aankomst, in Den Bosch, van een partij bier- blikken. En dat de consument blij met bier uit blik is, hebt u de laatste jaren kunnen ondervinden. Dat hoeven wij u niet meer te vertellen. Op verschillende punten in het produktiepro- ces vindt een kwaliteitscontrole plaats. 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 9