Het deksel
Transport
Een andere bewerking die in de lak-
kerij plaats vindt is het aanbrengen
(op de buitenzijde) van een witte lak.
Deze dient als basis voor de aan te
brengen decoratie.
Na het lakken volgt het bedrukken
van het blik. Ook dit gebeurt aan de
plaat via het offset-procédé. Het aan
tal drukgangen is afhankelijk van het
aantal in het ontwerp aanwezige
basiskleuren.
Na het decoreren volgt het verknip
pen van de plaat tot rompen en de
„bussenlijn" kan zijn werk doen.
Een andere voorbewerking die we
niet onvermeld willen laten is het
stampen van de bodems en de deksels.
In het geval van bijvoorbeeld con-
servenbussen is er geen verschil
tussen deze twee. In het geval van
de bierbus of de frisdrankenbus
wel. De bodem wordt uit blikken
stroken gestampt, nadat de plaat een
zelfde lakbewerking heeft ondergaan
als de romp. Met het deksel, easy-
opening of scheurdeksel genaamd, ligt
dat even anders. Uit een aluminium-
plaat ook gelakt worden dek
sels gestampt. En op dat deksel komt
dan het scheurlipje-met-ring, dat er
voor moet zorgen dat het blikje zon
der zorgen opengaat. Dat aanbrengen
van die ring en de scheurlijn of voor
De bussen worden gepalletiseerd naar de
brouwerij vervoerd.
is een stukje precisietechniek. De voor
moet immers diep genoeg zijn om het
aluminium in te laten scheuren. Maar
het deksel moet ook tegen de druk
van het bier bestand zijn. Een moei
lijke techniek, die toch maar zorgt
voor een stukje gemak voor de con
sument.
Ook over het vervoer van de lege
bussen naar de brouwerij valt nog wel
wat te vertellen. De bussenstroom is
zo groot, dat men die niet meer met
de hand de baas kan. Daarom staan
er in het magazijn van het bedrijf
van Thomassen Drijver - Verblifa
N.V. te Oss vernuftige inpakmachi-
nes opgesteld, die de bussenstroom
palletiseren, dat wil zeggen de blik
ken op laadborden verzamelen.
Vrachtwagens, die speciaal voor pal-
letvervoer zijn uitgerust, zorgen voor
transport naar de brouwerij. Daarmee
is het bussenverhaal uit. Althans voor
wat de fabricage betreft. Er is nogal
wat nazorg. Zoals het sluiten van de
bussen. Thomassen Drijver - Ver
blifa N.V., die wel op enige ervaring
in het verpakkingsvak kan bogen,
doet zelf het moeilijkste werk, name
lijk bij de bierbus het aanbren
gen van het aluminium easy-opening
deksel. De bodem wordt, zoals ge
zegd, door de afnemer aangebracht.
Het is wel duidelijk dat hier goed
teamwork verricht moet worden om
zowel het bier want daar gaat het
om als de bus recht te doen we
dervaren.
Aankomst, in Den Bosch, van een partij bier-
blikken.
En dat de consument blij met bier uit
blik is, hebt u de laatste jaren kunnen
ondervinden. Dat hoeven wij u niet
meer te vertellen.
Op verschillende punten in het produktiepro-
ces vindt een kwaliteitscontrole plaats.
9