BLIK OP DE FABRICAGE VAN BLIKKEN Eenvoudig principe Voorbewerkingen Weinig dingen in het leven zijn zo alledaags als het blikje. In de 160 jaar dat de blikverpakking bestaat heeft dit artikel een enorme groei doorgemaakt. Een kijkje in super markt, drogisterij, doe-het-zelf-winkel of slijterij zal u daarvan overtuigen. Daarom is de aandacht voor het blikje zeker op zijn plaats. Zeker nu in Nederland de laatste jaren ook andere dan de tot voor kort gebrui kelijke produkten-in-blik in opmars zijn. Die betrekkelijk jonge nieuwkomers zijn bijvoorbeeld diverse in de spuitbus verpakte zaken en de vele kant-en-klaar produkten in blik. En vooral de in de laatste jaren tamelijk snel populair geworden dranken uit blik. Over dit laatste produkt willen wij u graag een en ander uit de doeken doen. Hoe wordt nu zo'n busje ge maakt? Het principe is heel eenvoudig. Een plaatje blik wordt tot een cilinder, de romp van de bus, gebogen. De beide kanten worden omgezet, aan elkaar gesoldeerd en het deksel wordt op de romp gefelst. (De bodem wordt later, na het vullen, door de brou werij aangebracht). En dat is dan de bierbus. Als we u er nog bij vertellen dat de bussen in een snelheid van zo'n 400 stuks per minuut worden „gedraaid", dan kunt u zich wel voorstellen dat er een heel machine park bij de produktie van de bussen komt kijken. En niet alleen bij de eigenlijke fabri cage. In alle fasen van de produktie wordt de kwaliteit scherp in het oog gehouden. Een belangrijk onderdeel hiervan is de controle op de lekdicht- heid van de bussen, waarvoor een aparte machine staat opgesteld. Natuurlijk vindt er een aantal voor bewerkingen plaats voor een plaatje blik tot bus wordt verwerkt. Bij Tho massen Drijver - Verblifa N.V. komt het blik in rollen van zo'n tien ton binnen. Die rollen worden tot platen geknipt. Het formaat van die plaat hangt af van de soort bus die gemaakt wordt. Als de toekomstige inhoud van de bus dat vraagt wordt de plaat gelakt. Dat wil zeggen dat er een meestal goudkleurig laagje op de plaat wordt aangebracht, dat de inhoud van de bus tegen de tinlaag van het blik moet beschermen. Bij de bierbus wordt de plaat zelfs twee maal door de laklijnen gevoerd. De bussen (met deksel) verlaten de droogoven. Het transport van de rompen naar de felsmachine 8

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 8