BLIK OP DE FABRICAGE VAN BLIKKEN
Eenvoudig principe
Voorbewerkingen
Weinig dingen in het leven zijn zo
alledaags als het blikje. In de 160
jaar dat de blikverpakking bestaat
heeft dit artikel een enorme groei
doorgemaakt. Een kijkje in super
markt, drogisterij, doe-het-zelf-winkel
of slijterij zal u daarvan overtuigen.
Daarom is de aandacht voor het
blikje zeker op zijn plaats. Zeker nu
in Nederland de laatste jaren ook
andere dan de tot voor kort gebrui
kelijke produkten-in-blik in opmars
zijn. Die betrekkelijk jonge
nieuwkomers zijn bijvoorbeeld diverse
in de spuitbus verpakte zaken en de
vele kant-en-klaar produkten in blik.
En vooral de in de laatste jaren
tamelijk snel populair geworden
dranken uit blik.
Over dit laatste produkt willen wij u
graag een en ander uit de doeken
doen. Hoe wordt nu zo'n busje ge
maakt?
Het principe is heel eenvoudig. Een
plaatje blik wordt tot een cilinder,
de romp van de bus, gebogen. De
beide kanten worden omgezet, aan
elkaar gesoldeerd en het deksel wordt
op de romp gefelst. (De bodem wordt
later, na het vullen, door de brou
werij aangebracht). En dat is dan de
bierbus. Als we u er nog bij vertellen
dat de bussen in een snelheid van
zo'n 400 stuks per minuut worden
„gedraaid", dan kunt u zich wel
voorstellen dat er een heel machine
park bij de produktie van de bussen
komt kijken.
En niet alleen bij de eigenlijke fabri
cage. In alle fasen van de produktie
wordt de kwaliteit scherp in het oog
gehouden. Een belangrijk onderdeel
hiervan is de controle op de lekdicht-
heid van de bussen, waarvoor een
aparte machine staat opgesteld.
Natuurlijk vindt er een aantal voor
bewerkingen plaats voor een plaatje
blik tot bus wordt verwerkt. Bij Tho
massen Drijver - Verblifa N.V.
komt het blik in rollen van zo'n tien
ton binnen. Die rollen worden tot
platen geknipt. Het formaat van die
plaat hangt af van de soort bus die
gemaakt wordt. Als de toekomstige
inhoud van de bus dat vraagt wordt
de plaat gelakt. Dat wil zeggen dat
er een meestal goudkleurig laagje op
de plaat wordt aangebracht, dat de
inhoud van de bus tegen de tinlaag
van het blik moet beschermen. Bij de
bierbus wordt de plaat zelfs twee
maal door de laklijnen gevoerd.
De bussen (met deksel) verlaten de droogoven.
Het transport
van de rompen
naar de
felsmachine
8