BLIKSEMOPMARS VAN BIER IN BLIK Heineken blikbier fyfekesif LANGE ZOMER HETE ZOMER ONDERSTEUNING BELANGRIJK blikjes Heineken Pils i blikjes Heineken Pik Heineken Pjjg 24 blikjes Heineken Pils 24 blikjes Heineken Pils Vorig jaar, aan het begin van het seizoen, constateerden wij in ons blad dat de consumptie van bier in blik in ons land de kinderschoenen nog maar nauwelijks ontgroeid was. Bier in blik in opkomst, schreven wij destijds boven ons artikel. Inmiddels is de daarin geuite verwachting, dat de om zetten van blikbier zich in steeds sprekender cijfers zouden gaan aftekenen, gebleken geheel gegrond te zijn geweest. Zelfs is het nu zo dat we, met een blik op de cijfers van gisteren en vandaag, zonder blikken of blozen mogen spreken van een te verwachten bliksemopmars van bier in blik. Wel moeten we daar ogenblikkelijk aan toevoegen, dat blikbier in de totale bieromzet in Nederland nog maar een betrekkelijk klein aandeel heeft. Een aandeel echter dat, gezien de grootte van de totale bierstroom, voor dit jaar altijd nog neerkomt op miljoenen liters vele miljoenen blikken. Het is duidelijk, dat wij voor wat de omzet van bier in blik betreft op dit ogenblik nog geen jaarcijfers kunnen noemen. Wat we wel weten is dat blikbier, meer dan flessebier, gebonden is aan het seizoen. Op goede gronden mag verwacht worden, dat in de komende zomer de omzet in blikbier ongeveer het viervoudige zal bedragen van hetgeen in de overige zes maanden van het boekjaar werd verkocht. Rechts een kleine display, zoals die geplaatst zou kunnen worden op de toonbank, links een uitstalling, die wij in een slijterij fotografeer den. Op de rechterpagina een mass-display in een supermarkt (Foto Misset). GEEN opener nodig geen statiegeld 5 GEEN BREUK gemakkeluk mee te nemen SNEL GEKOELD LICHT IN GEWICHT RUIMTE BESPARING Inderdaad, u mag, sterker nog u moet bij de omzetverwachtingen voor blik bier de zomer op zes maanden zetten. Omdat, zoals u weet, het seizoen voor vele vormen van vrijetijdsbeste ding reeds vroeg begint. In feite al begonnen is. Denkt u bijvoorbeeld eens aan de campings, waarvan vele reeds begin april hun poorten ge opend hebben. Niet lang meer zal het duren of de ene golf recreanten over spoelt de andere. Eerst komen de caravanners, al snel gevolgd door de kampeerders. Dan is weldra de stroom niet meer te stuiten: henge laars (te land en ter zee), waterspor ters, badgasten, dagjesmensen, berm toeristen, bos- en heidelopers, zij allen zijn blij met bier in blik. De vraag of de lange zomer ook een hete zomer zal zijn, kunnen we niet beantwoorden. Eén ding echter is zeker: Blikbier mag zich in steeds warmere belangstelling verheugen en de vraag stijgt voortdurend, veelal zelfs op spectaculaire wijze. Speurend naar de oorzaak van deze ontwikkeling geloven wij dat drie factoren hierin een belangrijke rol hebben gespeeld. Enerzijds was de markt rijp voor dranken in blik. De toenemende welvaart en daarmee verband houdend de groeiende vraag van de consument naar goede en „ge makkelijke" artikelen, die vakantie en (steeds meer) vrije tijd veraangena men, deden het aandeel van blikbier snel stijgen. Anderzijds ging een reclamecampagne voor dit type verpakking van start, waarop een groot aantal fabrikanten van produkten in blik inhaakte. De grootste fabrikant van blikverpak king, Thomassen Drijver, en Hei neken lieten geen medium onbenut om, ieder met een eigen aanpak, de consument met de voordelen van dranken in blik vertrouwd te maken. In de derde plaats waren er de ver koopinspanningen, die door groot- en kleinhandel werden geleverd. De winkeliers bijvoorbeeld haakten tijdig op deze campagnes in door massale blikbieruitstallingen in hun winkels te maken. En mét de stijgende om zetten vielen steeds meer de voor delen van blikbier voor de handel in het oog: 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 6