MMMM iiiiJMSASffliiiiiM Het Heineken concern gaat in maart van start met allerlei activiteiten voor Brewmaster, het pittige bier met de volle smaak, een van de produkten van de Engelse brouwerij Whitbread. Voor velen van u zal de naam Whitbread (nog) weinig betekenen. Dat is jammer, want het is de moeite waard wat meer van deze op twee na de grootste brouwerijgroep in Engeland te weten. Zo bezit Whitbread 21 brouwerijen, 2 hopkwekerijen, 3 mouterijen, 19 bottelarijen en 10 fris drankindustrieën. De Whitbread produkten worden in Engeland gedistribu eerd via 48 eigen depots naar 76.000 verkooppunten, waar van 9.300 eigen cafés en slijterijen en 35 eigen hotels. Per dag worden alleen al 2 miljoen flesjes verkocht. De belang rijkste omzet zit echter in de diverse soorten fustbier. Whitbread produkten worden geëxporteerd naar 70 landen. België, met een omzet van één miljoen flesjes per week is van deze landen de belangrijkste markt. Er zijn 26.000 employés in dienst van Whitbread, terwijl het kapitaal in handen is van ongeveer 100.000 aandeel houders. Heineken heeft in Nederland de distributie op zich genomen van drie van de bekendste biersoorten van Whitbread, namelijk Pale Ale, Brewmaster en Tankard fustbier. De voorjaarsactiviteiten rond het Brewmaster merk hebben tot doel dit bier eens speciaal onder de aandacht te brengen van zowel de handel als de consument. Zo zal een „Mister Brewmaster" incognito alle horecabedrijven, waar Brew master reeds voorradig is, bezoeken. Wanneer men hem aan raadt eens een Brewmaster te proberen in plaats van het pilsje dat hij zal bestellen, dan zal hij zich bekend maken en een geldprijs overhandigen. De bedoeling van deze activiteit is natuurlijk om het bedienend horeca personeel te stimule ren bij het verkopen van Brewmaster. In Rotterdam en Dordrecht zullen, in samenwerking met een detailhandels vakschool, veertig etalages een Engels tintje krijgen. Hierin wordt Brewmaster een flinke ruimte toebedacht. Brew master krijgt verder een eigen stand op de Tweener Expo '71 te Zuidlaren (23 april tot 3 mei), een beurs voor het jeugdige publiek dat, zoals u weet, een zeer belangrijke consumentengroep vormt. Tenslotte zullen in de maand april Engelse weken gehouden worden in de Hilton hotels in Rotterdam en Amsterdam, waar men met de reeds ge noemde Whitbreadbieren kennis zal kunnen maken. Het Heineken concern rekent erop dat het met het opnemen van deze overzeese bieren in haar assortiment een bijdrage levert aan de groeiende consumentenvraag naar meer „bier variëteit".

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 17