AMSTEL BIER IN EEN NIEUWE JAS Woensdag 10 februari 1971 zal voor altijd een markante datum blijven in de geschiedenis van het Amstel Bier. Op die dag werd in de grote congreszaal van de Utrechtse Jaarbeurs aan de volledige verkooporganisatie van Heineken Nederland N.V. bekendgemaakt hoe van dat moment af het flesje Amstel Bier gepresenteerd zal worden. Een nieuw etiket! Een nieuwe kroonkurk! En natuurlijk een hiermede in overeenstemming gebracht nieuw beeldmerk, dat zal uitstralen in alle reclame middelen die voor Amstel Bier worden gebruikt. Waarom een nieuw etiket, waarom een nieuw beeld merk, het oude was toch ook heel goed? In zekere zin was dit zo. Het oude etiket en het oude beeldmerk, ingevoerd in 1952, zijn inderdaad typografisch zeer mooi en wat kleurstelling betreft zeer opvallend. Eén ding miste het oude beeld! Na grondige onderzoekingen is namelijk gebleken dat het juist dat miste wat het publiek van het produkt bier verwacht; niet het koele, klinische, bijna hooghartige uiterlijk van het oude etiket doch de warmte, de romantiek, de „bierigheid" die, naar wij menen, het nieuwe etiket zo gul bezit. Een produkt, al is het zoals Amstel Bier een eeuw oud, moet zich geregeld vernieuwen. Zonder zijn historie te loochenen zal het een produkt van deze tijd moeten zijn en een kwaliteitsbier als Amstel zal, juist in een periode waarin vaak slordig met de kwaliteit wordt omgegaan, moeten voldoen aan de verwachting die de consument van een klassebier heeft. En dit geldt niet alleen voor het produkt maar zeker ook voor het uiterlijk. Het nieuwe Amstel-etiket vertelt u in één oogopslag over de kwaliteit van het produkt, zijn historie en het „Herbeleven" en dat met handhaving van de felle rood-wit kleurvlakken die zo zeer bij Amstel horen en die de continuïteit in de herkenning waarborgen. Een honderdjarige die met trots het resultaat van de face-lifting kan bekijken! Met dit gezicht kan Amstel gerust z'n tweede eeuw ingaan. 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Tap en Schap | 1971 | | pagina 10