it VERNIEUWINGSPROCESSEN ORPORATE OFFICE EXPORT HEINEKEN UNIVERSITY OPLEIDING EN ONTWIKKELING ,%m NATI Hl IN N ONALITEIT BUITENLANDSE MEDEWERKERS EDERLANDSE DIENST IMPATRIATES 100 60 40 20 EXPORT OP NIEUWE LOCATIE INTEGRATIE werkers. De nadruk zal hierbij niet liggen op het 'sec' volgen van opleidingen, maar op de principes van 'de lerende organisatie'; het overbrengen van kennis op elkaar en het ontwikkelen daarvan. Binnen Heineken wordt onderkend dat kennis in de toekomst de kritische succes factor is. Kennis van productieprocessen, markten, handel en wetten en kennis van ook op het Corporate Office. Het aantal impatriates (niet-Nederlanders) neemt er toe en dat vereist een aanpassing op velerlei ge bied. Alle impatriates krijgen een mentor die hen begeleidt en er loopt een onderzoek naar de procedures die een rol spelen bij komst en verblijf van de impatriates. Hun partners worden opgevangen door het Hei neken Partner Netwerk, dat van oorsprong bedoeld is voor partners van medewerkers die vanuit Nederland zijn uitgezonden. Het Corporate Office is sterk in beweging en ontwikkelt zich in een steeds hoger tempo tot een transparante, procesgerichte organisatie. Het verlegt zo zijn grenzen om slagvaardig te kunnen werken en om zijn taken adequaat te kunnen uitvoeren. De Export Group verhuisde van Amsterdam en Rotterdam naar één nieuwe locatie op Schiphol en voerde een nieuw automatise ringssysteem in. Het 'Corporate Office of the future' krijgt gestalte door een nieuwe manier van samenwerken. In de eerste plaats met de invoering van de procesgerichte aanpak. Dit betekent: werken in projectteams. Deze teams bestaan uit medewerkers van ver schillende afdelingen, die daar op grond van hun kennis van het betreffende onder werp geschikt voor zijn. De invoering van de euro is een voorbeeld van een kwestie die op deze manier wordt behandeld. Het schuift niet meer van afdeling naar afde ling, maar wordt door een projectteam van deskundigen aangepakt. Om het functione ren van de teams te stroomlijnen, worden 'facilitators' getraind. Zij maken in beginsel geen onderdeel uit van een team, maar zorgen voor een efficiënte en effectieve procesgang. Door zoveel mogelijk mede werkers hiervoor op te leiden, wordt het werken in teams stevig in de organisatie verankerd. Onderdeel van de nieuwe aanpak vormt het onderscheid tussen kern- en support functies. Het eerste omvat de functies van waaruit de Raad van Bestuur met direct advies wordt bijgestaan, het tweede de onderdelen die daarbij ondersteuning bie den, zoals bijvoorbeeld de Interne Dienst en Administratie Hoofdkantoor. De nieuwe werkwijze vraagt om nieuwe vaardigheden. Daarom wordt veel aandacht besteed aan de opleiding en ontwikkeling van mede- communicatie. Maar ook kennis van leer processen. Een kennisproductieve organisa tie is succesvoller dan een niet-kennispro- ductieve organisatie. Kenmerk is dat men snel kennis kan opsporen op de werkvloer (in de business units) en deze snel kan ver spreiden binnen de organisatie. Een verbete ring van een werkproces of een innovatie moeten zeer snel beschikbaar zijn voor de gehele organisatie. Dit is van groot belang om er concurrentievoordeel mee te behalen. Om greep te krijgen op de kennis en de ken nisontwikkeling binnen de organisatie, is per 1 januari de Heineken University opgericht. De internationalisering schrijdt binnen de Heineken Group wereldwijd voort en dus ACTIEVE 31-12 31-12 31-12 31-12 31-12 WERKNEMERS 1997 1996 1995 1994 1993 Nederland 4948 4880 4696 4574 4518 Marokko 64 63 74 78 90 Spanje 50 51 53 55 58 Turkije 48 51 49 48 65 België 33 38 23 21 20 Portugal 6 7 6 4 12 Kaap Verdische Eilanden 3 4 3 5 9 Duitsland 14 15 12 12 11 Groot-Brittonnie 22 18 12 11 9 Suriname 4 4 5 6 6 Overig landen 59 50 43 32 31 Totnol 5251 5181 4976 4846 4829 Nederl. nationaliteit in 94,2 94,2 94,4 94,4 93,6 Niet Nederlandse nationaliteit in 5,8 5,8 5,6 5,6 6,4 Voor de Heineken Export Group was 1997 een bewogen jaar. De in Amsterdam en Rotterdam afzonderlijk gehuisveste afdelingen betrokken de nieuwe etages in het World Trade Center (WTC) op Schiphol. Dit betekende vooral voor de medewerkers uit Rotterdam een ingrijpen de verandering. Zij werden geconfronteerd met dagelijks langere reistijden. Een aantal medewerkers is inmiddels dichterbij gaan wonen, een aantal andere zal in 1998 een definitieve keuze moeten maken voor blij vend langer reizen of verhuizen. Een klei ne groep medewerkers, voor wie verhuizen geen optie was en voor wie het reizen een te grote belasting vormde, heeft het bedrijf verlaten. Het bij elkaar gehuisvest zijn levert een aantal voordelen op zoals een meer pro jectmatige samenwerking en een verder gaande integratie die uiteindelijk zal moe ten leiden tot één Exportcultuur met voor iedereen herkenbare waarden en normen. Om elkaar in ieder geval van gezicht te leren kennen, zijn foto's van alle mede werkers opgenomen in het boek "Exportraits", dat aan iedereen is uitge reikt. Tijdens lunchsessies was er gelegenheid de collega's te informeren over de taakstelling

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1997 | | pagina 9