wik AGEMENTTR AINING EN -ONTWIKKELING LEERPROCESSEN DICHTER BIJ DE REALITEIT PROCESGERICHT MANAGEN EMPLOYABILITY INTRODUCTIE T De afdeling Managementtraining en -ont wikkeling organiseert leertrajecten op het gebied van managementvaardigheden. Maar de afdeling werkt ook actief mee aan het beheer en de uitvoering van nieuwe cursussen en trainingen. Deze activiteiten hebben in 1997 veel energie gevergd. Niet alleen de periode waarin een cursus ontwikkeld moet worden, maar ook de 'houdbaarheid' van cursussen is aanzienlijk korter geworden. Tegelijkertijd wordt de begeleiding van cursisten steeds intensiever en persoonsgerichter. Bovendien steeg de vraag naar de diensten van de afdeling aanzienlijk. Managers op alle niveaus zoe ken naar manieren om zichzelf te ontwik kelen, om aan de moderne eisen van het teamwork te kunnen voldoen. Ze beseffen dat een nieuwe stijl van leidinggeven is vereist en willen zich daartoe scholen. De Heineken-organisatie beloont dit initiatief en de eisen gesteld aan de afdeling Managementtraining en -ontwikkeling zijn dan ook fors hoger geworden. Waar vroe ger 'een cursus' voldoende was, verwacht men nu een oplossing voor een probleem en het liefst op maat. De ontwikkeling en uitvoering van trainingen wordt daardoor complexer en vereist meer organisatie. De vraag naar maatwerk vertaalt zich onder meer in video-coaching. Waar vroe ger rollenspellen erg populair waren, draait nu steeds vaker een videorecorder mee in reële overlegsituaties. De banden worden vervolgens geanalyseerd door een coach of begeleider. Zo komen leerprocessen steeds dichter bij de realiteit te liggen. Een princi pe dat hiermee ook nauw samenhangt is 'action learning' (leren in praktijksituaties). Ook in 1997 is deze succesvolle manier van trainen in veel cursussen en trainingen teruggekomen. Hierdoor kon Managementtraining en -ontwikkeling een centrale rol gaan spelen in een nieuw Action Learning Traject van de COR en de directie Heineken Nederlands Beheer. Het leidinggeven aan zelfstandige teams vereist van managers dat ze op een hoger niveau communiceren en samenwerken. Ze moeten bijvoorbeeld ieder teamlid zicht geven op zijn rol in grotere processen. Medewerkers dienen immers over de muurtjes van hun eigen werk heen te kij ken. Om veranderingen op weg naar pro cesgericht teamwork te begeleiden, zijn zogenaamde facilitators aangesteld. Zij staan projectteams met raad en daad terzij de, sturen groepsprocessen, met een hoge re output als doel. In het succesvolle facili- tators-traject leren deze toegevoegde medewerkers de vaardigheden die zij nodig hebben. Het bewustzijn dat iedereen een belangrijk onderdeel is van een groter pro ces staat overigens in alle nieuwe cursus sen en trainingen centraal. Nu 'Mensen Maken Heineken' als pro ject ten einde is, komt de volgende fase, de inzetbaarheid en employability van mede werkers, centraal te staan. De afdeling werkte in dit kader mee aan de ontwikke ling van Development Centers en andere feedback-instrumenten die in diverse trai ningen worden gehanteerd. Een Develop ment Center helpt om vast te stellen waar de opleidingsbehoefte en -capaciteiten van de managers precies liggen. In een korte tijd kan iedereen onder professionele bege leiding een zeer gedetailleerd persoonlijk opleidingsplan vaststellen. De nieuwe workshop Loopbaan Zelfmanagement dient in wezen hetzelfde doel. En in dit kader is ook het Bosno-traject 1997 een vermelding waard, een studie naar de mogelijkheden om de employability van Heineken-mede- werkers verder te verhogen. Het traject Inzetbaarheid Medewerkers heeft in 1997 nog meer nieuws opgeleverd. Nieuwe cursussen en trainingsprojecten zagen het levenslicht. Een van de meest belangwekkende ontwikkelingen is de aan zet voor het project MOTOR, de opvolger van T.O.E.L. (Training Operationeel en Effectief Leidinggeven). In 1997 werden de eerste gesprekken over MOTOR gevoerd en is dit nieuwe ontwikkelingsconcept voor teamleiders van taakteams in de steigers gezet, met name voor lijnmanagers en PZ- diensten. De voorgenomen eendaagse introductie van nieuwe Heineken-medewerkers is nog niet op poten gezet. Wel heeft de afdeling geholpen met het ontwikkelen van nieuwe beleidskaders voor leertrajecten. De nauwe betrokkenheid met de Heineken University is daar een mooi voorbeeld van. Heineken wil hiermee niet alleen een nieuwe manier van leren definiëren -The Heineken Way of Learning- maar vertaalt deze visie op ter mijn ook in een nieuwe organisatie van training en opleidingen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1997 | | pagina 6