it P&O GEDECENTRALISEERD STAFDIENSTEN HERPLAATSINGS- EN OPLEIDINGS PROJECT wordt onderzocht hoe de teams scoren op vaktechnische, organisatorische, sociale en ondernemende aspecten. Met de uitslag kan vervolgens bekeken worden in welke ontwikkelingsfase (beginnend, gevorderd of volwassen) een taakteam zich bevindt en welke actieplannen door het team zelf uitgewerkt kunnen worden. De meting geeft op een heldere manier duidelijkheid over het functioneren van een taakteam en laat de medewerkers nadenken over de ontwikkeling van hun team. Het kan de medewerkers nauwelijks zijn ontgaan, al was het alleen al door de brochure die erover is verspreid: P&O heeft in het kader van de invoering van de fijn structuur een rigoureuze decentralisatie achter de rug. Praktisch alle units kregen in 1997 een eigen P&O-afdeling, die de lijn managers van zeer nabij ondersteunt. Zij worden in functionele zin aangestuurd door de sterk afgeslankte centrale afdeling P&O. In het leertraject 'Samen Beter' heb ben ongeveer 25 P&O-medewerkers zich kunnen bekwamen in de veranderende rol die zij binnen de nieuwe P&O-afdelingen spelen. Binnen Heineken Nederlands Beheer is er een P&O-beleidsvergadering die zorgt voor een brede afstemming van het P&O-beleid. Zo wordt de eenheid in het P&O-beleid op alle niveaus gewaar borgd. Ook andere stafdiensten van Heineken Nederland BV kregen in 1997 te maken met Mensen Maken Heineken. EFI, Office Management, Inkoop Heineken Nederland, Integrale Planning en IEB herformuleerden hun kernkwaliteiten en vertaalden dit in taken voor taakteams. Verschillende dien sten gaven de daadwerkelijke aanzet tot het werken in procesgerichte teams, en van medewerkers op de stafdiensten wordt verwacht dat zij zich ontwikkelen naar gewenste ervarings- en gedragscriteria. Waarschijnlijk blijft iedereen overigens inzetbaar binnen de stafdiensten. De fases waarin de verschillende diensten zich bevinden verschillen. Zo werkte Office Management in 1997 al aan de fijnstruc tuur, werd een voorstel voor de fijnstruc tuur binnen Integrale Planning aan de GOR voorgelegd, en kreeg de afdeling Interne- en Externe Betrekkingen in 1997 een positief advies voor de grofstructuur. Bij EFI is het project Mensen Maken Heineken inmiddels afgerond. Medewerkers kunnen daar, mede door het volgen van opleidingen, inmiddels breed binnen diverse administratieve processen worden ingezet. Door Mensen Maken Heineken is een plattere organisatie ontstaan, waarin bepaalde functies overbodig zijn geworden. Zo werden in Productie en DCS de niveaus van groepsleiders en wachtchefs samenge voegd tot één niveau: dat van teamleider. Toen de grofstructuur vanaf 1995 werd ingevoerd, moest een oplossing gevonden worden voor mensen van wie de functie verviel. Het Herplaatsings- en Opleidings Projectteam heeft sindsdien begeleiding geboden aan die medewerkers. In 1997 betrof het vooral gespecialiseerde mede werkers die nog geen definitieve functie hadden gevonden. In totaal is voor 96% van de 183 boventalligen tussen juni 1995 en januari 1998 een oplossing gevonden. Hoewel het voor veel medewerkers begon als een pijnlijk proces van herbezinning, is de tevredenheid over HOP uiteindelijk groot. Het deed mensen goed te weten dat Heineken kosten noch moeite heeft gespaard om passende oplossingen te vin den. Daarbij werden duidelijke actieplan nen afgesproken en voelden mensen zich tegelijkertijd in hun waarde gelaten. De herplaatsing gaf veel medewerkers boven dien hernieuwd plezier in hun werk.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1997 | | pagina 12