IMPAC Zowel op het niveau van medewerkers als op dat van leidinggevenden is in 1995 ruime aandacht besteed aan opleidingen gericht op het werken in de nieuwe structuur. Basisvaardigheden. Het wordt steeds duidelijker dat een belangrijke inspan ning nodig is om de basis vaardigheden van medewerkers op de werk vloer van de produktie-units te verbeteren. Het betreft hier beslist niet alleen allochtone medewerkers die een taalach terstand hebben. Ook au tochtone Nederlanders hebben soms grote moeite met lezen, schrijven en rekenen. De moeilijkheid is in sommige gevallen niet het ontbreken van dergelijke vaardigheden, maar het ont breken van de wil of mogelijkheid er iets aan te doen. Toch zal in de ver nieuwde organisatie een basiseducatie een steeds belangrijker rol gaan vervul len. De opleiding 'Nederlands op de Werkvloer' blijft dan ook van belang. Teamleiders-training. Zodra de selectieprocedure was afgerond en de nieuwe Teamleiders waren benoemd, is in de tweede helft van 1995 begonnen met trainin gen, gericht op het ontwikke len van vaardigheden die cruciaal zijn voor de nieuwe functie. Ook hier komt de samenhang tussen nieuwe structuur en nieuwe cultuur naar voren. De nieuwe structuur zal waarschijnlijk eind 1996 zijn geïmplementeerd. De nieuwe cultuur, die in hoge mate ge dragen moet worden door leidinggevenden op alle niveaus, zal nog veel aan dacht vragen. In dat licht staan ook de trai ningen voor management, gericht op het ontwikkelen van coachingsvaardigheden en het invulling geven aan mentorschap. Bij Vrumona loopt sinds 1993 het kwaliteitsver beteringsproces Impac, genoemd naar het externe onderzoeksbureau dat elf maanden lang met de mensen van Vrumona heeft samengewerkt. Het project had tot doel de efficiency (de dingen juist doen) en de effectiviteit (de juiste dingen doen) te verbeteren. Door middel van het project is in vulling gegeven aan de Con cernthema's als kostenbewustzijn en het nemen van beslissingen op basis van feiten. Impac richtte zich niet op het vernieuwen van de organisa tiestructuur, maar op het op heffen van knelpunten in de besturing van de bestaande organisatie. De werkwijze van het project was: Inventarisatie van knelpunten in afdelingen en tussen afdelingen. Het samen met de betrokken af delingen opzetten van een besturingsconcept dat, onder andere, de in kaart gebrachte knelpunten moest oplossen. In elke afdeling omvat het besturingsconcept de volgende elementen: -Het formuleren van doelen die door de afdelingen worden nagestreefd. -Een plan, waarin wordt aan gegeven hoe, wanneer en met behulp van welke mid delen men denkt de gestelde doelen te realiseren. -Rapportage waarin het plan wordt vergeleken met de werkelijke ontwikkelingen. -Het analyseren van de afwij kingen tussen het plan en de ontwikkelingen en het nemen van de juiste actie, het bijsturen. Het invoeren van de nieuwe werkwijze. Hierbij zijn geen uit gebreide trainingsprogramma 's gebruikt, maar is gekozen voor de aanpak leren door te doen Bij de start, in 1993, was bij veel medewerkers de weerstand tegen veranderin gen betrekkelijk groot. Nu het rendement van het nieuwe besturingsconcept duidelijk is, wil men niet meer zonder. Binnen de produktie-afdelin- gen was het, dankzij de reeds bestaande manier van werken, verhoudingsgewijs eenvoudig het besturingssys teem te ontwerpen. In 1995 is het besturingsconcept verder uitgewerkt en is de verandering diep in de regu liere werkwijze ingebed. In de commerciële afdelingen is ook in 1995 nog veel aan dacht besteed aan het ont werpen en implementeren van het nieuwe besturings concept. Voor de stafafdelingen, waar nog weinig was gebeurd, is in 1995 het hele proces versneld doorlopen, zodat ook zij begin 1996 de eerste fase van het besturingsconcept konden implementeren. Daarmee zijn in het hele bedrijf de verbeteringen zodanig in de organisatie ingebed dat de naam Impac eigenlijk niet meer de lading dekt. De veranderingen leven binnen de organisatie en zijn vrijwel volledig in het regu liere werkproces opgenomen. Identificatie door middel van een aparte naam is dan ook niet meer nodig. De nieuwe werkwijze heeft nogal wat consequen ties voor de informatievoor ziening. Er is nu, veel meer dan vroeger, behoefte aan 'historische' gegevens om kwalitatief goede doelen en plannen vast te stellen. Bovendien wordt er veel ge- LEEFTI JDSOPBOU W PERSONE E OPLEIDINGEN 1995: OMSLAG-JAAR INFORMATISERING 5 'S-HERTOGENBOSCH 1 ZOETERWOUDE HORECAGEBIEDEN 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1995 | | pagina 8