e vernieuwings- I processen waren ook voor de onderne mingsraden in 1995 bepalen de factoren. Het al eerder genoemde Action Learning traject, aangezwengeld door oud COR-voorzitter Koos de Roode, geeft aan hoeveel belang de ondernemingsra den hechten aan het actief en gericht leren van nieuwe ma nieren van werken. De bena dering van Annemieke Roobeek, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, sloot goed aan bij de wens van de Centrale Onderne mingsraad zich verder te pro fessionaliseren. Bij 'Strategisch management van onderop' buigen management en me dewerkers zich in groepen over allerlei beleidsvraagstuk ken. In samenspraak werd een trainingstraject ontwor pen waarin de aanpak van Annemieke Roobeek werd gekoppeld aan de uitkomsten van het Personeelsonderzoek. De positieve reacties van zowel de directieleden als de COR-leden en de medewer kers tonen aan dat er zeker ruimte is voor en behoefte is aan dit soort leer-trajecten. Door samen te achterhalen wat de achterliggende redenen zijn voor de ver schillende veranderings processen en door te onderzoeken wat de inhoud van die processen is, kregen de deelnemers een duidelij ker zicht op de strategie. Het Action Learning Traject bewees dat het betrekken van mensen in een vroeg stadium bij strategische veranderings processen de motivatie om te veranderen sterk bevordert. Alle deelnemers onder schrijven de conclusie dat de slotbijeenkomst moet worden gezien als het vertrekpunt voor de toekomst. Er is een basis gelegd voor een meer pro-actieve rol van de mede zeggenschap. Het Mensen Maken Heineken-proces bij Heine- ken Nederland heeft in 1995 veel tijd en inspanning gevergd van de betrokken ondernemingsraden. De op dracht is het proces zodanig te begeleiden dat de bedoe ling ervan zo goed mogelijk tot zijn recht komt: vormge ven van de organisatie van onderaf. De raden hebben veel tijd geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat nergens mensen buiten de boot zullen vallen. Daarbij is het van belang te beseffen dat de raden er bewust voor hebben gekozen het oude 'waakhond-princi pe' te verleggen naar een actieve betrokkenheid bij de veranderingen en vernieu wingen in de organisatie. Het is een keuze die zal leiden tot een verdere professionali sering van de ondernemings raden, omdat het een beroep doet op kennis en kunde op verschillende niveaus. De raden zijn zich terdege bewust van de haken en ogen die zitten aan een aanpak waarbij de raden zich stap voor stap verbinden met een bepaalde ontwikkelings richting. Toch is de keuze duidelijk, omdat alleen een grotere betrokkenheid en professionalisering invulling kunnen geven aan de mede zeggenschap in de toekomst. Op 9 oktober 1995 werd het Fitplancentrum geopend in Den Bosch. Het was de bekroning van een project dat al in 1993 startte, gericht op het ontwikkelen van alternatieve manieren om het ziekteverzuim in posi tieve zin om te buigen. Bedrijfsfitness, mits goed opgezet en begeleid, kan leiden tot een daling van het ziekteverzuim en bevordert de sociale contacten tussen medewerkers. Na lange studies en veel overleg om barrières te slechten, werden de contracten getekend en konden de oprichting en in richting van het Fitplancen trum worden gerealiseerd. Zowel formeel als in formeel was 1995 een goed overlegjaar. De onder nemingsraad heeft advies gegeven over een aantal organisatiewijzigingen, zoals de integratie van de afdelin gen Corporate Public Rela tions en Corporate Public Affairs. In 1995 zijn de voor bereidingen voor de integra tie van de Exportgroep naar aanleiding van de eventuele sluiting van het kantoor aan de Crooswijksesingel in Rot terdam op gang gekomen. De adviesaanvraag daarvoor zal echter pas in 1996 worden ingediend. Door de geografische sprei ding van vestigingen over Amsterdam, Rotterdam en Zoeterwoude blijft de com municatie een gevoelig punt. Elk van de drie vestigingen jgt GECONSOLIDEERD OVERZICHT ZIEKTE- EN O N G E VA L L E N V E R Z U I M 15 10 MENSEN MAKEN HEINEKEN DEN BOSCH CONCERN t 20 '94 E o O VERZUIM GEM. VERZUIM MELDINGS PERCENTAGE DUUR PER GEVAL FREQUENTIE 1995 1994 1995 1994 1995 1994 HEINEKEN NEDERLAND Produktie 's-Hertogenbosch 8,9 8,0 21,0 19,4 1,54 1,51 Produktie Zoeterwoude 7,1 7,3 15,0 16,8 1,73 1,60 Stafdiensten 5,5 5,1 13,9 13,5 1,45 1,38 Commercie (incl. Horecogebieden) 5,3 5,2 14,4 15,9 1,34 1,20 TOTAAL HEINEKEN NEDERLAND 6,8 6,6 16,3 16,9 1,53 1,42 Vrumono 6,6 5,2 13,7 12,8 1,76 1,49 Corporote/Export/HTS/PZ HNB 4,1 4,1 11,8 12,8 1,27 1,17 TOTAAL HEINEKEN 6,4 6,1 15,4 16,0 1,51 1,39 VERZUIMPERCENTAGE GEMIDDELD VERZUIMPERCENTAGE MELDINGSFREQUENTIE xlO 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1995 | | pagina 19