5 S 0 c I A A L JAARVERSLAG 1994 Daarbij is de samenwerking met de lijn versterkt: bij ieder management-ontwikkelingstraject wordt niet alleen nagegaan wat de cursist dient te leren, maar ook welke condities binnen de eigen werksituatie kunnen versterken dat het geleerde uitein delijk tot resultaten leidt. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld het inschakelen van chef en collega's bij het geven van terug koppeling, het aanpassen van hulpmiddelen om het werk uit te voeren en het opbouwen van netwerken. Veel aandacht is besteed aan vaardigheden en kwaliteiten die in de toekomst belangrijk worden voor leidinggevenden en aankomende leidinggevenden. Een belangrijk onderwerp is het zogenaamde "leren te leren". Wanneer managers zelf kunnen formuleren wat zij moeten leren (bijvoorbeeld door zelfinzicht en door terugkoppeling uit de omgeving), en tevens weten waar deze kennis/vaardigheden te vinden zijn, zal het leren een continu proces worden. De taken van Opleiders en PZ-functionarissen verschuiven hier door. In het verleden was een opleider vaak tevens inhouds- deskundige. In de toekomst wordt verwacht dat hij/zij een meer adviserende en coördinerende rol speelt. Uitgangspunten voor het leren zijn daarbij: het bedrijfsbe leid, de toekomstige ontwikkelingen en de veranderingsproces sen die in de werkmaatschappijen plaatsvinden. Door middel van een interne Leerkring hebben de oplei ders gewerkt aan de eigen professionalisering op deze terreinen. Veel aandacht wordt onder meer besteed aan het rendement van opleidingen en aan condities die leerbevorderend werken. De nieuwe beoordelingssystematiek die momenteel als proef in een aantal bedrijfsonderdelen is opgestart, bevordert de relatie tussen functioneren en ontwikkelen, en daarmee de relatie tus sen bedrijfs- c.q. afdelings- en opleidingsdoelen. In de toekomst zal deze samenhang nader worden aangescherpt. Het afgelopen jaar zijn opleidingen voor diverse doelgroepen ge geven. Onder andere het Heineken Oriëntatie Programma voor nieuwe (cavo-)medewerkers en de Voortgezette Management Leergang (VML) voor managers die al langere tijd in dienst zijn. Hierin wordt veel aandacht besteed aan de eigen effectiviteit en persoonlijke kwaliteiten. Voorts de Basis Management Leergang (BML) voor jonge en aankomende leidinggevenden, de Heineken Management Workshop (HMW) voor jonge, wat meer ervaren leidinggevenden en diverse gerichte vaardigheidstrainingen. In oktober is in overleg met de directies van de werkmaatschap pijen de Heineken Management Leergang (HML) gestart. Deze experimentele opleiding is gebaseerd op de principes van action learning: het al werkende zelf uitvinden wat de deel nemer nodig heeft om het werk goed uit te voeren. Doordat de verschillende werkmaatschappijen een werkopdracht geformu leerd hebben die nauw aanhaakt bij de interne ontwikkelingsbe hoefte per bedrijf, zullen de resultaten van deze opleiding leiden tot nieuwe kennis over en ervaring met leertrajecten binnen Heineken. In 1995 zullen de resultaten van deze HML geëvalu eerd worden en zullen hieraan consequenties ten aanzien van leren en ontwikkelen worden verbonden. Het feit dat de deelnemers uit verschillende werkmaat schappijen met elkaar de diverse trajecten doorlopen, zorgt voor onderlinge uitwisseling en een breder inzicht in het werken bin nen Heineken. De ontwikkeling van (aankomende) leidinggevenden neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen ons concern. Om zo veel mogelijk de interne vakkundigheid te benut ten, wordt bij alle opleidingen gebruik gemaakt van interne docenten, naast externe docenten.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 7