25 SOCIAAL J A A R V E R S L A G 19 9 4 De stafdienst Business Development is na de invoering van de clusterorganisatie opgeheven. Er is (voor beperkte duur) een nieuwe stafafdeling ingesteld: Benchmarking. Deze houdt zich bezig met het verzamelen en in kaart brengen van informatie over de belangrijkste concurrenten op het gebied van strategie, marketing, distributie en produktie. Deze zal worden vergeleken met de eigen gegevens. Eind 1994 maakte de Raad van Bestuur ook het voorne men bekend de stafafdelingen Public Affairs en Concern Public Relations samen te voegen in een nieuwe stafafdeling. Totaal Kwaliteitsbeheer Als logisch vervolg op Company Effectiveness wil de Raad van Bestuur ook Total Quality Management (totaal kwaliteitsbe heer) in de organisatie toepassen. In de zomer is een haalbaar heidsstudie voorgelegd aan de Raad van Bestuur en corporate directeuren. Het resultaat was positief. De verwachting is dat toepassing van TQM zal leiden tot betere besturing en beheer sing van processen. In het najaar heeft de ingestelde stuurgroep besloten TQM inderdaad te introduceren. Dit zal in 1995 gebeu ren. Er zal voor worden zorggedragen dat TQM aansluit op de kwaliteitsprocessen die in de diverse werkmaatschappijen wor den toegepast. Export In het kader van de verzelfstandiging van Export is de Exportorganisatie enigszins veranderd. Een Export/Marketing- coördinator heeft de taak om het specialisme Marketing te inte greren in de Exportactiviteiten. De exportgebieden zijn herver deeld. In plaats van vier zijn er nu drie regional export managers, van wie er één in Singapore is gevestigd. De markt vraagt van Export dat steeds meer lokaal wordt geopereerd. Dit wordt bereikt door opening van lokale exportkantoren of uitbreiding daarvan. Ook bij Export is een presentatie gegeven over TQM. Hoewel het concept waardevol werd gevonden, leek de invoe ring op dat moment niet geschikt. Op termijn zal er een nader besluit over worden genomen. Internationalisering Er is sprake van een toenemende internationalisering. Het doel hiervan is Heineken-medewerkers internationale erva ring op te laten doen voordat zij voor hogere functies in aanmer king komen. Bovendien is het van belang dat zij begrip krijgen voor de relatie tussen hoofdkantoor en werkmaatschappijen. De internationalisering heeft tot gevolg dat steeds meer medewer kers met een andere nationaliteit op het hoofdkantoor komen werken. Er zijn talencursussen nodig, aangepaste huisvesting, eventueel scholing voor de kinderen en individuele begeleiding. Omdat de verwachting is dat er in de toekomst meer anderstali ge collega's komen, zal het hoofdkantoor zich op verdere aan passingen aan deze nieuwe situatie beraden. Management development Voor het eerst zijn in 1994 ook op het hoofdkantoor ma nagement reviews gehouden. Daarmee wordt beoogd alle nood zakelijke gegevens te verzamelen voor opvolgings- en loopbaan planning van medewerkers uit functiegroep 35 en hoger, zoals elke werkmaatschappij wereldwijd doet. Daardoor kan ook bin nen de concernstafdiensten een betere loopbaanplanning en -ont wikkeling worden gemaakt voor de medewerkers uit die diensten. Arbo Er hebben risico-inventarisaties van de werkplekken plaatsgevonden. Voorts is een onderzoek gedaan naar de conse quenties van de wettelijke verplichtingen die voor kantoren zijn gaan gelden. If waliteit is bij ons van het grootste belang. I* Hygiëne staat dus hoog bij ons in het vaan- IIdel", zegt Gerda Lieven. Ze is cheffin van de kantine van het Amsterdamse hoofdkantoor. "Daarom zijn we sinds enkele jaren aangesloten bij de afdeling Hygiëne en Preventie van de GGdGD. Zij adviseren hoe je met eten moet omgaan, kijken de koeling na, letten erop of de medewerksters er verzorgd uitzien, dat we geen sieraden dragen, dat we geen houten snijplanken gebruiken, dat we regelmatig onze handen was sen enzovoort. Dat weten we natuurlijk. Maar het is belangrijk er aandacht aan te blijven besteden. Kijk, ik ga ervan uit dat als ik thuis iets kook, het vers en smakelijk moet zijn. Dan geldt dat ook voor een bedrijfsrestaurant. Het is leuk dat we zo hoog in de test hebben gescoord. Daar kregen we veel complimentjes over.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 27