19 SOCIAAL JAAR VERSLA G 19 9 4 BROUWERIJ ZOETERWOUPE en HBO-niveau vonden een tijdelijke baan om werkervaring op te doen. Voor 1995 kunnen tien functies worden ingevuld. Opleidingen Binnen EFI werd een ontwikkelingsplan opgesteld voor medewerkers binnen de diverse afdelingen. Naast de functie gerichte opleidingen hebben er het afgelopen jaar veel trainin gen plaatsgevonden op het gebied van automatisering (Lotus/ WP/I<epner Tregoe/Windows support). Net als in 1993 was het veranderingsproces Mensen Maken Heineken een belangrijk onderwerp. Om een ontwerp te maken voor een nieuwe organisatie van de unit zijn twaalf werkgroepen ingesteld. Medewerkers van diverse niveaus, leden van vakbonden en ondernemingsraadleden maakten deel uit van de werkgroepen. Zij richtten zich vooral op de processen Brouwen en Verpakken. In de werkgroepen is onder andere bepaald hoeveel taakteams er moeten komen, hoe ze ingericht moeten worden en hoe ze moe ten worden aangestuurd. Er is onder andere gekeken welke regel- taken in de taakteams kunnen worden gebracht. Daarbij moeten taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zo laag mogelijk worden gelegd. Omdat veel medewerkers deel uitmaakten van werkgroepen, was er als het ware sprake van een olievlek. Steeds meer mensen raakten bij het proces betrokken. Er vonden voor leidinggevenden speciale trainingen plaats in het kader van Mensen Maken Heineken. Daar werd uitgelegd wat een taakteam is en hoe het werkt. Alle leidinggevenden hebben ook een oplei ding gehad om goede selectie-interviews te kunnen voeren. Er is veel aandacht besteed aan een goede communicatie om de medewerkers te betrekken bij het veranderingsproces. In 1994 is begonnen alle leidinggevenden eenmaal per kwartaal informatie te geven over de stand van zaken. Tijdens werkover- legbijeenkomsten moesten zij hun medewerkers verder op de hoogte stellen wat er speelde. 1 Februari 1995 is de adviesaanvraag over de grofstruc- tuur van de unit bij de ondernemingsraad ingediend. Vooral de laatste maanden daaraan voorafgaand was de onzekerheid onder de medewerkers groot. Opleidingen Er is een cursus Nederlands voorbereid voor medewerkers van buitenlandse afkomst. Ongeveer 120 medewerkers hebben in 1995 daarvoor een test afgelegd. Op basis van hun testresultaten zijn ze ingeschaald voor de cursus. Voor het eerst is het volgen van een dergelijke cursus verplicht gesteld. Het is namelijk van groot belang dat medewerkers met elkaar kunnen communiceren in de te vormen teams. En vooral dat zij werkinstructies kunnen lezen en instructies op de beeldschermen kunnen lezen en begrijpen. Er is een onderzoek gestart om te kijken of een cursus over veiligheid nieuw leven kan worden ingeblazen. De reden hiervoor is dat in 1994 het aantal ongevallen sterk is toegenomen. Mogelijk zou een bestaande cursus, die in de petrochemische industrie wordt gebruikt, ook geschikt zijn voor de brouwerij. Medewerkers van het Bedrijfsrestaurant hebben een cur sus gevolgd om de service te professionaliseren en daarmee de kwaliteit van het Bedrijfsrestaurant te verbeteren. Vol continudienst In april zijn alle medewerkers volop aan het werk gegaan om de opgelopen achterstand weg te werken. Dit gebeurde in vol continudienst. Brouwen, Energie en de Storingsdienst ken den al jaren het werken in dit ploegendienstsysteem. Per eind 1994 is afgesproken de hele brouwerij gedurende één jaar in vijf ploegen te laten werken, dus ook Verpakken en Magazijnen en Met Zoeterwoudse bedrijfsrestaurant is druk bezig meer te professionaliseren en meer ser vice te kunnen bieden. Beheerder Rob van Egmond: "We hebben een kwaliteitsplan opgezet. Daarin is onder meer opgenomen dat we klantge richter moeten werken, dat we goed moeten omgaan met klachten, dat medewerkers zelfstan diger kunnen werken en flexibeler inzetbaar zijn. En ook dat we het ziekteverzuim willen aanpakken zodat onze klanten minder vaak steeds wisselende gezichten zien. Niet alleen de beheerders volgen een cursus. Ook de medewer kers hebben een jaar lang les gehad. Er is al veel veranderd. De onderlinge verstandhouding is beter geworden, we werken efficiënter en meer kostenbesparend. De Spaanse week die we in december organiseerden met zelfgemaakte gerech ten, is een bewijs van onze kwaliteitsverbetering. Dat hadden we een jaar geleden nog niet aange durfd."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 21