17 SOCIAAL JAARVERSLAG 19 9 4 STAFDIENSTEN BIER vervolg hierop zijn acht werkgroepen geformeerd. Daarin waren alle functieniveaus en disciplines vertegenwoordigd. De werk groepen is gevraagd bepaalde onderwerpen uit te werken en aanbevelingen te doen. Na presentatie van de resultaten aan de stuurgroep, zijn de rapporten voor iedere medewerker ter inzage neergelegd. De aanbevelingen vormen de basis voor de advies aanvragen die vanaf 1995 aan de ondernemingsraad worden voorgelegd. De integratie van marketing- en verkooptaken maakt een opleidingsplan nodig. Ook in deze unit is het veran deringsproces mede een mentaliteitskwestie en zal het voort durend via opleidingen, trainingen en teamwork onder de aan dacht worden gebracht. Arbeidsomstandigheden Het ziekteverzuim binnen Commercie is opnieuw gedaald. Het doel, namelijk minder dan 5%, is bijna behaald. De in 1993 benoemde veiligheidsfunctionaris binnen Commercie heeft zijn werkzaamheden ook in 1994 voortgezet. Hij hielp de lijn met het opstellen van Arbo-jaarplannen en onderhield contacten met arbeidsinspecties. Ondanks de structuurverandering bij de ondernemings raden is dit jaar opnieuw een VGWM-commissie Commercie ingesteld. Daarin zijn OR-leden en leden namens de onderne ming benoemd. De commissie bereidde een folder voor, die begin 1995 verscheen om medewerkers uit de Commercie attent te maken op het bestaan van de commissie en het belang van goede arbeidsomstandigheden onder de aandacht te brengen. Opleidingen Het opleiden van de medewerkers binnen Commercie stond in het teken van direct praktijkgerichte trainingen. Er werd bijzondere aandacht geschonken aan de training van de vertegenwoordigers op het gebied van onder andere Financieel Management en commercieel onderhandelen met betrekking tot het debiteurenbeheer. Medewerkers van de Horeca Tap Service kregen acquisitietraining. Voor medewerkers van de Verkoop- telefonie uit de horecagebieden Limburg en Brabant zijn op de werkplek direct praktijkgerichte trainingen georganiseerd. Het verkoopteam van de horecagebieden is getraind in het aangepas te Marketing- en Merkenbeleid van Heineken en Arnstel. Voor 1995 zijn praktijktrainingen gepland voor magazijnmedewerkers uit de concerndrankenhandels en Commercieel en Klantvrien delijk handelen voor chauffeurs en bijrijders. EFI De stafdienst Economische Zaken, Financiën en Informatisering (EFI) heeft in de loop van het jaar een aanvraag ingediend voor een veranderingsproces in de organisatie. Daarin zijn de uitgangspunten van unit management vastgelegd. Omdat de informatietechnologie steeds verder gaat en werkzaamheden vereenvoudigd kunnen worden, zal de organisatie worden aan gepast. Bijvoorbeeld omdat het effectiever is de administratie te centraliseren in Zoeterwoude. Voor DIM, Dienst Informatie Management, is besloten een apar te adviesaanvraag in te dienen. Meer dan andere EFI-afdelingen richt de DIM zich op processen binnen de totale organisatie. Er is gekozen voor een account managementstructuur. Uitgangspunt hierbij is dat de informatisering de verantwoording is van de lijn zelf. Elke unit heeft in deze nieuwe structuur zijn eigen DIM- accountmanager. Deze steunt de lijn in automatiseringsvraag stukken. In verband met het grote succes van de eerste EFI-dag in 1993, is

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 19