L JAARVERS LAG 1994 zijn er speciale verkiezingsbiertjes georganiseerd. De opkomst bij de verkiezingen varieerde van relatief laag tot ongekend hoog. Dit laatste was het geval in Bunnik, waar 90,7% van de stemgerechtigden naar de stembus kwam. Na de verkiezingen begon een nieuwe periode in de geschiedenis van de ondernemingsraden van Heineken. Door een nieuwe overlegstructuur is er een OR HTS/CP bijgekomen en zijn de OR Concern en OR Commercie (voorheen OR Horecagebieden) uitgebreid. Eind april is voor het eerst een Groeps Ondernemingsraad samengesteld. Hierin hebben dertien leden zitting, die afkomstig zijn uit de drie ondernemingsraden van Heineken Nederland en één uit de OR De Ridder. Daarmee vertegenwoordigt de GOR geheel Heineken Nederland. De struc tuur van de ondernemingsraden sluit daarmee beter aan op de structuur van de Heineken-organisatie. De medezeggenschap volgt de zeggenschap. Centrale Ondernemingsraad De Centrale Ondernemingsraad wisselde tweemaal van voorzitter. Eenmaal na de verkiezingen en -in verband met pen sionering van de voorzitter- eenmaal in december 1994. De samenstelling van de COR is door de instelling van de GOR ingrijpend gewijzigd. De raad telt sindsdien dertien in plaats van 23 leden. 'Omgaan met veranderingen' was voor de COR het belangrijkste onderwerp in 1994. De COR was betrokken bij cul- tuurveranderingsaanzetten in de gehele organisatie. Bij Mensen Maken Heineken voor Heineken Nederland, bij Total Quality Management voor Corporate, bij Totaal Kwaliteitsbeheer voor Heineken Technical Services en bij de efficiency-opzet (IMPAC) bij Vrumona. De COR wil zijn opstelling wijzigen van een reactieve naar een meer pro-actieve benadering. Praktisch betekent dat dat de COR niet meer wil afwachten welke punten zijn overleg- voorzitter aan de orde wil stellen, maar zelf punten met de bestuurder wil uitwerken op basis van nieuwe ontwikkelingen die binnen de organisatie spelen. De COR heeft zich in 1994 ook beziggehouden met de spaarregelingen, het verzuimbeleid en de aanzet van een Arbo- dienst. Groeps Ondernemingsraad De GOR is een nieuw fenomeen binnen Heineken, ont staan na de verkiezingen. De GOR had eerst tijd nodig de eigen organisatie op te zetten. Daarna kreeg het Mensen Maken Heineken-proces de volle aandacht. In 1994 heeft de GOR zich ondermeer intensief bezigge houden met de wijze waarop de selectie van medewerkers voor de nieuwe organisatie plaats gaat vinden. Verder heeft de raad de adviesaanvraag behandeld die eind 1994 binnenkwam over EFI, met name over de Plaatselijke Administratie in Den Bosch. De GOR heeft hierover overleg met de plaatselijke ondernemingsraden. De GOR heeft tevens veel gesproken over de oprichting van de nieuwe unit Distribution and Customer Service (DCS). Een adviesaanvraag over de Dienst Informatie Management is in behandeling genomen. Ondernemingsraad Commercie Na de OR-verkiezingen trad de nieuw gevormde onder nemingsraad aan met een groot aantal nieuwe gezichten. Mede door de positieve rol die de leiding van Heineken Nederland hierbij heeft gespeeld, zijn ook afgevaardigden uit leidinggeven de functies en managementteams gekozen. Al snel was er sprake van een enthousiast team, dat zich bewust was van de moeilijke taak om een schakel te vormen tussen de door het hele land ver-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1994 | | pagina 12