6 S 0 C I A A L JAARVERSLAG 1993 1 let invoeren van het prestatiegericht beoordelen is voor het management niet zo'n grote verandering als voor de medewerkers", zegt Wim van Tongeren uit Arnhem. Hij is hoofd Planning Control in het horeca- gebied Gelderland Overijssel"Het is belangrijk indivi duele doelstellingen te stellen, afhankelijk van het gebied waarin een vertegenwoordiger werkt. Het mooie van het systeem is dat de afspraken gezamenlijk tot stand komen. Ze worden niet zondermeer opgelegd. Omdat zorgvuldig heid en kwaliteit heel belangrijk blijven, hebben we vier evaluatiemomenten in het jaar ingelast om de afspraken te kunnen bijsturen. Ik verwacht dat dit systeem motive rend werkt. De vertegenwoordiger wordt meer zelf onder nemer in zijn eigen gebied. Dat is niet zo vreemd. De meesten hebben een HBO-opleiding en beslissen zelf of ze privé een huis kopen. Dan mogen ze in hun werk toch ook wel zelfstandigheid hebben? Het is positief voor het bedrijf als ze snel kunnen inspelen op ontwikkelingen. Nieuw beoordelingssysteem Heineken is volop in beweging. Resultaatgerichtheid, open communicatie, duidelijker verantwoordelijkheden en be voegdheden zijn kenmerkend voor de nieuwe stijl van werken. Daarbij past ook een goede afstemming tussen de verschillende systemen die worden gehanteerd voor selectie, prestatie- en potentieelbeoordeling, ontwikkeling en beloning. De directie van Heineken Nederlands Beheer heeft een werkgroep de opdracht gegeven om de bestaande systemen beter op elkaar af te stem men. Met een goed aaneensluitend geheel van personeelsinstru- menten kan het functioneren van de individuele Heineken- medewerker en daardoor van de organisatie worden verbeterd. In 1993 heeft de werkgroep een nieuwe beoordelingssystematiek ontwikkeld, 'resultaatgericht beoordelen' genoemd. In het nieu we systeem wordt de medewerker beoordeeld op werkelijk ver richte prestaties. De afspraken en verwachtingen hiervoor wor den tevoren met de chef besproken en vastgelegd voor een periode van twaalf maanden. Tijdens deze periode wordt de voortgang regelmatig besproken en zonodig bijgesteld. Na afloop van de twaalf maanden wordt bekeken of de resultaten overeen komen met de gemaakte afspraken. Daarbij worden ook afspra ken gemaakt over eventueel te volgen opleidingen. Coaching maakt een belangrijk onderdeel uit van de aansturing van de medewerker. Zowel de medewerker zelf als de Heineken-organi- satie krijgen door dit systeem meer duidelijkheid over de resulta ten die worden nagestreefd en de hulpmiddelen die nodig zijn om de afgesproken doelen te bereiken. Een eerste proef met 'resultaatgericht beoordelen' vindt plaats bij Horeca Heineken Nederland, Personeelszaken HNB, PZ Heineken Nederland en een aantal sleutelfunctionarissen van Produktie Bier en EFI Heineken Nederland. De beoordelaars worden intensief getraind op de techniek van de systematiek en gespreksvoering. De beoordeelden zijn door mid del van een brochure geïnformeerd. Verder vindt er regelmatig afstemming plaats met de Commissie Sociaal Beleid van de COR. Mensen Maken Heineken In het kader van het veranderingsproces bij Heineken Nederland ontstaat een organisatie die andere eisen stelt dan voorheen aan de medewerkers en de managers. Loopbaan ontwikkeling ondersteunt het management van Heineken Nederland bij het in kaart brengen van een aantal belangrijke managementfuncties, de zogenoemde 'sleutelfuncties'. Het gaat hierbij om wat de belangrijkste taken, bevoegdheden en resul taatgebieden zijn en welke gedragscriteria en vaktechnische ken nis (opleiding en ervaring) daarvoor nodig zijn. Begonnen is met de sleutelfuncties bij EFI en Produktie Bier. Daarna volgen Commercie en Distribution and Customer Service. Vervolgens zullen de huidige managers op dit profiel worden getoetst en ontwikkeld. Personeelsvoorziening In 1992 is de duur voor een management traineeship teruggebracht van twee jaar naar 12-14 maanden. De ervaring hiermee is goed. Het commerciële traineeship is aangevuld met een twee maanden durende opdracht bij Thuisverbruik. De andere opdrachten vinden plaats binnen Verkoop, Produktie, Financiën en Marketing. In 1992 werd bij wijze van proef gewerkt met een extern (psychologisch) testbureau, dat de selectieprocedure voor nieuw aan te nemen medewerkers aanvulde met een assesment centre. In 1993 is de proef omgezet in een standaard samenwerking. De afdeling Loopbaanontwikkeling werkt naar buiten toe nauw samen met de afdeling In- en Externe Betrekkingen. Door aan stelling van een medewerker Onderwijscontacten bij IEB konden de diverse activiteiten sterk worden geïntensiveerd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1993 | | pagina 8