tfutieJccM- Tëe/i/uóz/ Sespf&s 9 9 22. Zolang als Glen Mountney als mechanical engineer bij Project Services van HTS werkt, heeft hij het altijd druk gehad. Maar niet in 1993. "We hadden niet veel werk meer. Je leefde van maand tot maand. Als er een project kwam, moest je maar afwachten of je dat van de projectleider zou krijgen. We waren als leeuwen die op eten wachten. Een nare situatie.De ommekeer kwam in het najaar. "Ineens kwam alles tegelijk. Ik kreeg een groot project in Zoeterwoude voor re-engineering van het brouwhuis. Dat betekent voor mij twee manjaren werk. Sinds december verleen ik ook technische ondersteuning aan brouwerijen in het Verre Oosten. Het is nu zelfs zo dat ik een weekschema heb gemaakt om alles te kunnen overzien. En dat ik mijn werk in het smaak- panel helaas heb moeten opgeven vanwege drukke werkzaamheden... 1993 is een goed jaar geworden. Aanvankelijk gingen met name specialisten en engineers het nieuwe jaar met onzekerheid in. In de loop van het jaar veranderde dit. Er stonden grote investe ringsactiviteiten op het programma. Zoals het kelderplan in de Zoeterwoudse brouwerij en andere grote uitbreidingen en nieuwbouw bij Heineken Nederland. Maar vooral de groei- ontwikkelingen in het Verre Oosten leverden veel werk op. De nieuw te bouwen brouwerijen in Vietnam, China en Thailand en aanpassingen door overnames zorgden voor een stimulans en een betere motivatie. Openstaande vacatures konden worden vervuld. Dit gebeurde deels intern, deels extern op contractbasis. In 1993 vond ook een aantal wijzigingen plaats in het manage mentteam. L. van Limburg Stirum volgde B.J. van den Berg op als directeur van HTS en W.J.M. Janszen volgde G.C.M. Meijer op als Project Services manager. Dit bracht vanzelfsprekend ook veranderingen met zich mee voor de organisatie. Klantenonderzoek Een van de eerste activiteiten van de nieuwe directeur was een onderzoek te laten verrichten onder de voornaamste klanten van HTS. Een extern bureau toetste hoe de service werd gewaardeerd. In september bracht het bureau een rapport uit met aanbevelingen over verbeteringen van de organisatie. Een van de aanbevelingen was de organisatiestructuur meer aan te passen aan de regio's. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat klanten bij HTS kennis verwachten van techniek en technologie en van de bierwereld in het algemeen. Ze ervaren het als hinderlijk wan neer er veel personeelswisselingen zijn, omdat dan geen vaste relatie kan worden opgebouwd. Vooral bij de afdeling Support was het verloop in 1992 en 1993 groot. Dat komt doordat vele medewerkers worden ingezet bij taskforces om te werken aan probleemgebieden, of worden ingezet bij buitenlandse werk maatschappijen. Personeelsbeleid Begin 1993 is, los van de uitkomsten van het onderzoek onder klanten, een nieuw, gestructureerd personeelsbeleid opge steld. Dat moet de know-how bij HTS waarborgen. Van oudsher was HTS een kweekvijver voor jonge mensen. Na hun opleiding kregen ze vaak een functie bij een werkmaatschappij. Om te voorkomen dat HTS wordt gezien als een door gangshuis, zijn allereerst strengere eisen gesteld aan het plaat singsbeleid. Om te voorkomen dat deskundigheid bij een afdeling verdwijnt, wanneer iemand toch van functie verandert, moet HTS zorgen voor voldoende opvolgers van hetzelfde niveau. Om de mede werkers langer te behouden bij de eigen organisatie, richt HTS zich meer op interne carrièremogelijkheden bij HTS. Daarnaast wordt er voor gezorgd dat medewerkers stages kunnen lopen - het liefst in het buitenland - om praktijkervaring op te doen op verschillende gebieden, zodat zij niet te eenzijdig blijven werken.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1993 | | pagina 24