/s SOCIAAL JAARVERSLAG 1 9 9 3 BROUWERIJ 'S-HERTOGENBOSCH heid vragen te stellen. Het doel van deze bijeenkomsten was het proces minder vaag te maken voor de medewerkers. Om de doelstellingen meer concreet te maken. De eerste maanden van 1994 zullen per afdeling de plannen worden uitgewerkt. Hopelijk komt daarmee een einde aan de onzekerheid, die het afgelopen jaar zeer groot was en een belangrijk stempel drukte op 1993. De voorlichtingsbijeenkomsten zullen ook in 1994 worden voortgezet. Ziekteverzuim In 1993 is het ziekteverzuimpercentage in Zoeterwoude voor het eerst sinds enige jaren weer enigszins gedaald. Toch blijft het terugdringen van ziekteverzuim hoge prioriteit houden. Het afgelopen jaar is veel aandacht besteed aan een project dat eind 1992 in gang is gezet om veelvuldig of langdurig ziektever zuim te voorkomen. Daarbij is een essentiële rol weggelegd voor een aantal leidinggevenden. Er is namelijk vaak een verband tussen ziekteverzuim en de werkomgeving. Wanneer bijvoor beeld de inhoud van de functie niet bevredigend is, de verhou ding tussen collega's of met de leidinggevenden niet goed is en er geen enkele inspraak is op het werk, dan wordt niet voldaan aan de factor 'welzijn'. In dat geval zal eerder ziekteverzuim optreden dan in een ideale werksituatie. Daarom is het van belang dat een leidinggevende meer contact heeft met de mede werkers op de vloer. En dat hij of zij na een ziekmelding contact houdt om belangstelling te tonen, bij langdurig zieken meer huisbezoeken aflegt en intensiever verzuimgesprekken voert wanneer sprake is van vaak voorkomend verzuim. Om ziekte verzuim op een positieve manier te kunnen benaderen, zijn voor de leidinggevenden trainingen georganiseerd. Een PZ-functiona- ris ondersteunt hen bij het voeren van de gesprekken. Ook aan de arbeidsomstandigheden is voortdurend aan dacht besteed. Door middel van de werkplekonderzoeken door de Bedrijfsgezondheidsdienst konden aanbevelingen worden gedaan voor verbeteringen. Deze zijn of worden, al dan niet in fases, ingevoerd. Opleidingen Naast opleidingen om kennis te vergaren, worden vaar digheidsopleidingen steeds belangrijker. Bijvoorbeeld om ver zuimgesprekken goed te kunnen voeren of goede notulen te maken van zaken die in het werkoverleg zijn besproken. Want juist in het kader van het Mensen Maken Heineken-proces is het noodzakelijk goed met elkaar te kunnen communiceren. En wel zodanig dat twee-richtingverkeer ontstaat. Veel aandacht en energie is ook gestoken in het bevorde ren van de mobiliteit van medewerkers, zodat zij niet te lang in dezelfde functie werkzaam zijn. Multi-inzetbaarheid is belang rijk, voor alle niveaus. Bedrijfsvervoer Heineken nam vorig jaar samen met andere bedrijven deel aan een haalbaarheidsonderzoek Vervoersmanagement Grote Polder, op initiatief van de Kamer van Koophandel Rijnland. Dit is nog niet afgerond. Heineken heeft in 1993 een stagiaire aangenomen om het huidige bedrijfsvervoer en het ver voersplan van Heineken te bekijken en voorstellen te maken ter verbetering. Werkervaringsplaatsen Van de tien personen die in april 1992 begonnen met het volgen van een opleiding en het opdoen van werkervaring, heb ben in 1993 vijf een basisdiploma behaald. Zoals afgesproken was bij de CAO-onderhandelingen is ook in 1993 een werkerva-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1993 | | pagina 17