/3 SOCIAAL JAARVERSLAG 1993 Arbeidsomstandigheden In 25 vestigingen binnen de horecagebiedsorganisatie kwamen voor het eerst Arbo-jaarplannen tot stand. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met deskundige diensten en de plaatse lijke Onderdeelscommissies van de Ondernemingsraad Horeca. Binnen de commerciële organisatie is een veiligheids functionaris benoemd. Zijn werkzaamheden spitsen zich toe op de veiligheidsaspecten van de concerndrankenhandels en de regionale servicecentra. Daarbij heeft hij een adviserende rol. In twee concerndrankenhandels verrichtte een extern bureau een werkdrukonderzoek. De opdracht was de relatie te onderzoeken tussen hoge werkdruk en verhoogd ziekteverzuim. In beide concerndrankenhandels is vastgesteld dat positief over de werkbeleving wordt geoordeeld. Resultaat van het onderzoek is dat er geen verband bestaat tussen hoge werkdruk en ver hoogd ziekteverzuim. Ziekteverzuim Het ziekteverzuim in 1993 is over de hele linie van de commerciële organisatie gedaald. Er was sprake van een intensievere ziekteverzuimbegeleiding. Met name binnen de horecagebieden vond intensiever overleg plaats tussen het management, PZ en de Bedrijfsgezond heidsdienst. Opleidingen Binnen de commerciële organisatie zijn de volgende op leidingen gevolgd: Administratief/informatisering 187 Management en sociale vaardigheden 194 Bedrijfskunde/economie 145 Techniek/produktkennis 93 Commerciële vaardigheden 165 Alcohol en verkeer 134 Overige 94 STAFDIENSTEN BIER In 1993 heeft de afdeling Public Relations een gedaantewisseling ondergaan. De naam wijzigde in In- en Externe Betrekkingen. De reden voor die wijzigingen is dat het Mensen Maken Heineken- proces het noodzakelijk maakt de communicatiestructuur af te stemmen op de veranderingen die (gaan) plaatsvinden. In- en Externe Betrekkingen ondersteunde de organisatie bij de commu nicatie die nodig is om de veranderingsprocessen in de organisatie bekendheid te geven. Bijvoorbeeld door begeleiding van de Top 100 (de hogere leidinggevenden van Heineken Nederland) bij het veranderingsproces. 1993 begon met een nieuwjaarsreceptie vol gens geheel nieuwe opzet. Meer aandacht voor communicatie en meer openheid stonden centraal. Dat bleek ook uit het Mensen Maken Heineken-bulletin, dat Interne Betrekkingen uitgeeft. Een blad waarin medewerkers van alle niveaus vragen kunnen stellen of hun mening kunnen geven over het MMH-proces. Na een goed verlopen proef bij Produktie Zoeterwoude, voerde Interne Betrekkingen het veertiendaagse bedrijfsvideojournaal 'Kijkglas' in voor alle vestigingen van Heineken Nederland. De naam van Klantenservice wijzigde in Consumenten service. Met een grotere bezetting en een nieuw, geautomati seerd systeem, kan Consumentenservice zowel de consument als de afdeling Marketing meer en snellere service bieden. Om Marketing meer te kunnen ondersteunen, werd de afdeling Produkt PR in het leven geroepen. Deze ondersteunt met public relations-activiteiten bij tal van door Marketing gesponsorde evenementen. Door benoeming van een medewerker Onder- wijscontacten konden de contacten met het horeca- en academi sche onderwijs worden geïntensiveerd. Ondermeer door middel Sinds een jaar werken vier voormalige medewerkers van de gedecentraliseerde afdeling Centrale Salarisadministratie bij PZ Commercie en Stafdiensten bier. Daar verzorgen zij de salarisadministratie voor alle medewerkers die onder die PZ-dienst vallen. "We voelen ons nu nog meer verantwoordelijk dan vroeger", zegt Schets den Ouden. "Hierdoor is ook onze motivatie toegenomen. Doordat het contact met PZ intensiever is geworden, kunnen we sneller en beter op bepaalde zaken reageren. We zijn duidelijk nog meer een serviceverlenende afdeling geworden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1993 | | pagina 15