A/eater/a,s(d BM S 0 C I S L 19 9 3 iMiedio '93 kwam Rose Hazebroek het bureau Consumentenservice versterken. Dat was nodig omdat Consumentenservice de afhandeling van produktklach- ten had overgenomen van de Verkoopbinnen-dienst Thuisverbruik. Eind 1993 nam de afdeling een nieuw computerprogramma in gebruik. "Daarmee kunnen we alles registreren. Klachten, aanvragen voor sponsoring of informatie over het brouwproces... We zien direct of een consument al meermalen heeft gebeld en waarover. Ernstige klachten geven we door aan de Kwaliteitsdienst. Aan Marketing kunnen we eenvoudig doorgeven hoe veel en welke reacties op een bepaalde marketingactie zijn binnenge komen. Over het bier 1994 hebben we bijvoorbeeld veel complimenten gekregen. Consulink is een snel, vriendelijk systeem. Echt gaaf. In plaats van standaardbrieven kunnen we elke consument een veel persoonlijker brief zenden. In 1993 is onze service echt verbeterd", aldus Rose. MENSEN MAKEN HEINEKEN COMMERCIE BIER De Nederlandse consument koopt minder uit gewoonte en wil kunnen kiezen uit een groter bierassortiment. Vanuit het buiten land komen steeds meer concurrerende merken op de Neder landse markt. Zowel horeca als het thuisverbruikkanaal willen sneller en beter worden bediend. De concurrentie op onze bui tenlandse afzetmarkten wordt steeds feller. Om de organisatie flexibeler te maken en om sneller en beter in te spelen op vragen uit de markt en op toekomstige marktontwikkelingen, is Heineken begonnen de organisatie te vernieuwen. Dit ontwikkelingsproces kreeg de naam 'Mensen Maken Heineken' mee. De belangrijkste doelstellingen ervan zijn dat de organisatie weer 'Slagkracht door merkkracht' krijgt en 'Toprendement door kostenbewustzijn'. In de praktijk komt het erop neer dat verantwoordelijkheden en bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie komen te liggen. Medewerkers moe ten in teamverband werkend zelfstandiger hun deel van het pro ces kunnen beheersen, zodat de onderneming als geheel sneller en efficiënter opereert. In 1993 werd de visie van het management op de toe komstige organisatie van Heineken Nederland, samen met een globaal raamwerk voor de nieuwe structuur aan de Centrale Ondernemingsraad gepresenteerd. In die nieuwe organisatie wordt Heineken Nederland verdeeld in vijf 'units', met elk weer een aantal sub-units. De units zijn de produktie-units H/Bosch en Z/Wou, de commerciële units Horeca en Food en de logistie ke unit Distributie en Customer Service. In deze nieuwe unit worden de afdelingen Magazijnen en Intern Transport van de brouwerijen en de afdeling Physieke Distributie van Commercie samengevoegd. DCS zal nauw samenwerken met de afdeling ETA van Export. De Centrale Ondernemingsraad bracht in december 1993 positief advies uit over het voorstel voor de nieu we organisatie. Ook werd in het najaar van 1993 overeenstem ming bereikt met de vakorganisaties over de sociale regelingen en met de Centrale Ondernemingsraad over het Convenant Mensen Maken Heineken. Daarmee zijn de laatste voorbereidin gen afgerond en zal de daadwerkelijke ontwikkeling van de organisatie in 1994 beginnen. Mensen Maken Heineken Op 15 juni ontving de Centrale Ondernemingsraad een adviesaanvraag in verband met de voorgenomen organisatiewij ziging voor Heineken Nederland. Het gaat om een verandering die betrekking heeft op de cultuur en de structuur van de orga nisatie en vloeit voort uit het Mensen Maken Heineken-proces. In de adviesaanvraag is voorgesteld dat in een unitma nagementstructuur twee units zullen ontstaan binnen Commercie Bier, namelijk de unit Horeca en de unit Food. Een werkgroep, samengesteld uit vertegenwoordigers van de afdelingen Horeca, Thuisverbruik en Marketing, heeft inmiddels nader onderzoek verricht naar de verdere invulling van de doelstelling 'Slagkracht door merkkracht' en de rol en plaats die Marketing hiertoe even tueel binnen de units Horeca en Food moet innemen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1993 | | pagina 14