SOCIAAL J A A R V E R S L A G 19 9 3 HEINEKEN IDEEËNBUS Ondernemingsraad Vrumona De turbulente frisdrankenmarkt vraagt regelmatig aan passing en bijsturing van de organisatie. De medezeggenschaps- taak is er mede hierdoor niet gemakkelijker op geworden. Gelukkig heeft de Ondernemingsraad Vrumona zich ook in dit verband sterk ontwikkeld als een adviesorgaan van het personeel dat daadwerkelijk invloed heeft op de besluit vormingsprocessen. Intensief, efficiënt en effectief overleg tussen de Bestuur der en de Ondernemingsraad zorgde voor snelle en zorgvuldige besluitvorming zonder de zeggenschap danwel de medezeggen schap te schaden. In 1993 is niet veel bijzonders gebeurd op ideeënbusgebied. Vorig jaar was het aantal ingezonden ideeën nog vrijwel gelijk aan het aantal van het jaar daarvoor. In 1993 is het aantal inge zonden ideeën echter beduidend minder dan over 1992. Wel was het bruikbaarheidspercentage enigszins hoger. Een verkla ring voor het minder inzenden van ideeën zou kunnen zijn dat op de beide produktievestigingen van Heineken Nederland de aandacht van de medewerkers te zeer in beslag werd genomen door veranderingen die kunnen voortvloeien uit het Mensen Maken Heineken-proces. Een stijgende lijn is wel te zien bij de Ideeënbus Horeca. Hoewel er nog niet echt veel ideeën worden ingediend (het inzendpercentage bedraag 2,6%), zijn de ideeën van goede kwa liteit. Dit levert steeds vaker een hoge beloning op. Begin 1994 kon zelfs de maximale beloning worden uitgereikt aan een medewerker uit de Horeca. Deze beloning is vanzelfsprekend nog niet in de cijfers opgenomen. De Centrale Ideeënbuscommissie heeft dit jaar geen idee ingezonden voor de landelijke Oorkondedag van het Ideeën- centrum, bij gebrek aan echt originele ideeën. Hopelijk zal de commissie volgend jaar keuze hebben uit vele, hoog beloonde ideeën. Ideeënbusresultaten over het boekjaar 1992 per vestiging en totaal (tussen haakjes de cijfers over 1 991 Vestiging: Zoeterwoude Den Bosch Bunnik Horeca A'dam/R'dam Totaal '93 (92) 93 (92) 93 C92) 93 C92) 93 C92) '93 C92) Ingezonden ideeën 99 (141) 126 (208) 68 (61) 23 (19) 7 (2) 323 (431) Inzendpercentage t.o.v. aantal personeelsleden 5,2 (7,0) 12,9 (19,3) 15,5 (13,9) 2,6 (2,2) 2,0 6,9 9,3) Afgehandelde ideeën 127 (129) 167 (180) 75 (54) 11 (16) 3 (1) 383 (380) Beloonde ideeën 28 (18) 61 (65) 18 (18) 2 (3) 4 113 (104) Bruikbaarheidspercentage 22,0 (14,0) 36,5 (36,0) 24,0 (33,3) 18,2 (18,8) 1,3 29,5 (27,4) Totaal bedrag aan netto beloningen 19.675 (12.270) 44.750 (57.450) 23.825 (30.950) 8.500 (1.000) 300 97.050 (101.670) Gemiddelde beloning 703 (682) 734 (884) 1.325 (1.720) 4.250 (333) 75 859 (978) Netto besparingen volgens beloningen 93.176 (86.551) 174.400 (229.800) 190.600 (260.000) 458.176 (576.351) Ideeën gehonoreerd met aanmoedigingspremie 19 (34) 15 (20) 35 (15) 5 (7) 4 78 (76) Totaal aanmoedigingspremie 1.535 (2.345) 1.150 (1.325) 2.675 (1-275) 500 (650) 300 6.160 (5.595) Gemiddelde aanmoedigingspremie 80,79 (68,97) 76,67 (66,25) 76,00 (85,00) 100,00 (92,86) 75,00 78,97 (73,62) Gem. afhandelingstijd in dagen per idee 179 (115) 141 (148) 75 (78) 121 (111) 90 140 (125) Niet beloonde ideeën 92 (85) 91 (95) 22 (21) 4 (6) 1 (1) 210 (208) Ideeën nog in behandeling 48 (76) 72 (113) 15 (22) 16 (4) 6 (2) 157 (217) Langzaam maar zeker worden er steeds meer ideeën ingediend bij de Ideeënbuscommissie Horeca. Het aantal beloonde ideeën is nog bescheiden, maar samen waren ze wel goed voor een beloning van ruim achtduizend gulden. "Dat spreekt tot de verbeelding. Waarschijnlijk maken de mensen elkaar daardoor warm voor het insturen van ideeën", hoopt Marien van Gaaien (secretaris van de commissie). "Wij voeren geen acties. Wij vinden dat de premies en beloningen maar voor zich moeten spreken. Mond tot mond- reclame is de beste manier, vinden wij. In de praktijk betekent dat een en ander vooral moet worden gericht op Horeca Tap Service en Heineken Techische Dienst. Bij die diensten werken ongeveer tweehonderd medewerkers. Het zijn ook de diensten waaruit de meeste ideeën naar voren komen. De chefs proberen hun mensen te stimuleren ideeën in te zenden. Want er leven heus wel ideeën voor verbetering. Daarom willen we erop aandringen die ons toe te zenden.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1993 | | pagina 13