Heineken Nederlands Beheer B. V. De tendens die reeds enkele jaren speelt, waarbij de opleidings afdeling vooral een belangrijke rol speelt bij het aanbieden van tailor- made programma's aan afdelin gen, heeft zich voortgezet. De volgende projecten hebben plaatsgevonden: - In verband met de implementa tie van voorgenomen verande ringen binnen afdelingen in de beide brouwerijen, hebben grote groepen medewerkers aan de training 'Managing Organizatio nal Changes' deelgenomen. M.O.C. is een instrument dat managers helpt een imple mentatieplan op te zetten waarin rekening wordt gehouden met weerstand tegen verandering in de organisatiecultuur. In totaal hebben 70 medewerkers van Heineken Nederland deelgeno men en 25 van Heineken Technical Services. - Voor de brouwerij in Zoeter- woude zijn trainingen op het gebied van beoordelen georga niseerd voor al die leidinggeven den die medewerkers in de praktijk beoordelen. De training richtte zich enerzijds op de toe passing en de werking van het beoordelingssysteem, ander zijds op het voeren van de beoordelingsgesprekken. Er is door 45 personen deelgeno men aan deze training. Tevens vonden er verschillende trainingen plaats op het gebied van mondelinge en schriftelijke com municatie zoals: Adviesvaardigheden International Negotiating Presentatietechnieken Engels voor secretaresses Beleids- en adviesrapporten Notuleren Informatiseringsopleidingen Administratieve en economische opleidingen maakten ongeveer 5% van het totaal van deze opleidin gen uit. Voor computeropleidingen lag dat percentage op 31%. Deze laatste betroffen voor 80% kortdu rende cursussen, gericht op de binnen Heineken in gebruik zijnde standaardpakketten voor tekstver werking, rekenen, bijhouden van bestanden, enzovoort. De overige 20% kwam voorname lijk voor rekening van automatise ring. Geconstateerd kan worden dat naar aanleiding van de decentra lisatie van automatisering naar de eindgebruiker toe, het aantal gebruikersopleidingen gestegen is en het aantal opleidingen voor pro fessionele automatiseerders is afgenomen. Commerciële Opleidingen Onder het motto "Als je er drie jaar op gaat zitten, wordt zelfs een rots blok warm", zijn in 1991 diverse verkooptrainingen uitgevoerd. Deze trainingen kennen een op bouw in modules die iedere keer voor elk Horecagebied zodanig zijn aangepast dat optimaal ingespeeld kon worden op de praktijk. De modules heten: - effectief verkopen - acquisitiegesprekken - inzet van commerciële middelen - persoonlijke stijlontwikkeling In het afgelopen jaar zijn deze modules voor 172 deelnemers verzorgd. 57 medewerkers volgden extern een commerciële opleiding. 19 daarvan namen deel aan een NIMA-A cursus. 18 medewerkers volgden een trai ning gericht op "onderhandelen". De telefoontrainingen werden uit gebreid met een module "Verkoop- telefonie". De basis cursus "Commercieel Telefoneren" is al langer bekend. Vooral in de Drankenhandels wordt veel belang gehecht aan het klantgericht tele foneren. Immers, vaak is het tele fonisch contact tussen de klant en het bedrijf het eerste contact. De trainingen worden in kleine groepjes (4 tot 5 deelnemers per keer) uitgevoerd. In totaal 30 medewerkers hebben in 1991 een telefoontraining gevolgd. Voor de introduktie van Amstel Malt werd een speciale training van een halve dag ontwikkeld. Alle buitendienst medewerkers kregen in augustus de gelegenheid hun verkoopargumentatie voor Amstel Malt te oefenen met speciaal geinstrueerde acteurs. Binnen één week werkten daar 5 acteurs en 5 trainers aan mee. De trainingen "Klantgericht samenwerken" die al in 1990 in de Horeca Technische Diensten waren begonnen, werden in enkele gebieden het afgelopen jaar uitge breid. In sommige gebieden werd een ingewikkelde samenwerkings- oefening gedaan in de natuur. Loopbaanontwikkeling In 1991 is de periode tussen de beoordeling en de daaraan gekop pelde salarisronde aanmerkelijk verkort. In de nieuwe situatie vindt de beoordeling over het afgelopen jaar plaats in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Per 1 juli daaropvolgend worden vervolgens de salarissen verhoogd. Daarmee wordt een duidelijker relatie gelegd tussen de prestatie en de daaraan verbonden salarisconsequentie. In 1991 heeft opnieuw de 2-jaar- lijkse potentieelschattingsronde plaatsgevonden. In alle werkmaat schappijen en onderdelen werden de resultaten met het management en personeelszaken besproken en vertaald in loopbaanplannen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 8