Heineken Ideeënbus Na de duidelijke toename van ideeën en beloningen in het jaar 1990 als gevolg van de actie rond om "Het ei van Columbus", is het jaar 1991 er één van stabiliteit geweest. Alhoewel het aantal inzendingen en het totaal bedrag aan netto beloningen daardoor lager was, is gelukkig te constateren dat het bruikbaarheidspercentage van de ideeën voortdurend hoog blijft. Opvallend is dat het aantal ideeën dat in aanmerking kwam voor de maximale beloning toenam. We hopen dat deze kwalitatief hoog waardige ideeën binnen blijven komen. Het afgelopen jaar kwamen ook de eerste resultaten van de ideeën buscommissie Amsterdam- Rotterdam binnen. Verder mochten we een nieuw lid welkom heten met de oprichting van de ideeënbus commissie van Brouwerij "De Ridder". Ontwikkelingen Toch zijn er terreinen te noemen waarop een ieder ideeën zal kun nen indienen. Denk maar eens aan ideeën op het gebied van energie besparing, arbeidsomstandig heden, milieu en op het gebied van presentatie van ons produkt en verpakking. Via speciale acties worden hiertoe specifieke thema's aangedragen die verwerkt worden. Een speciale activiteit werd gestart in de vesti ging Zoeterwoude met een milieu actie verbonden aan de ideeën bus. Daar veel van deze ideeën veelal niet in de directe besparingssfeer zullen vallen wordt ervoor 1992 voorgesteld om het belonings bedrag voor niet in geld waardeer bare ideeën te verhogen. Resultatenoverzicht 1991 Ideeënbusresultaten over het boekjaar 1991 per vestiging en totaal (tussen haakjes de cijfers over 1 990) Vestiging Zoeterwoude Den Bosch Horeca Bunnik A'dam R'dam Totaal Ingezonden ideeën 170 (131) 194 (305) 20 (20) 55 (63) 2 (-) 441 (519) Inzendpercentage 7.7 (5.4) 16.6 (25.8) 2.3 (2.4) 13.3 (15.8) (-) 8.5 (10.8) Afgehandelde ideeën 147 (183) 239 (302) 20 (21) 50 (57) 1 (-) 457 (563) Beloonde ideeën 36 (36) 91 (122) 3 (7) 12 (14) (-) 142 (179) Bruikbaarheidspercentage 24.5 (20.3) 38.1 (40.4) 0.2 (0.3) 24.0 (24.7) (-) 31.1 (31.8) Totaal bedrag aan netto beloningen 52.400 (40.450) 39.460 (95.255) 375 (6.785) 2.350 (3.075) (-) 94.585 (145.565) Gemiddelde beloning 1.455 (1.124) 434 (781) 125 (969) 196 (220) (-) 666 (813) Netto besparingen volgens beloningen 418.031 (363.048) 157.840 (432.845) (-) 9.400 (15.500) (-) 585.271 (811.393) Aantal ideeën gehonoreerd met aanmoedigingspremie 59 (60) 25 (30) 7 (1) 28 (18) 1 (-) 120 (109) Totaal aanmoedigingspremie 4.015 (4.175) 1.875 (2.250) 500 (75) 2.175 (1.250) (-) 8.565 (7.750) Gemiddelde aanmoedigingspremie 69.05 (69.60) 75.00 (75.00) 71.43 (75.00) 77.68 (69.45) 75.00 (-) 71.37 (71.10) Niet beloonde ideeën 65 (81) 123 (150) 10 (13) 9 (24) (-) 207 (385) Ideeën nog in behandeling 72 (57) 85 (106) 1 (1) 15 (10) 1 (-) 174 (174) 25 cd o o r~ c_ D m JJ CD r~ O co CD

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 27