Vrumona B. V. Opleidingen Interne opleidingen. Er zijn in 1991 weinig Vrumona medewerkers die niet met opleidin gen te maken hebben gehad. In voorgaande jaarverslagen wordt steeds melding gemaakt van aan tallen medewerkers die een oplei ding volgden. Dit jaar mag echter niet onvermeld blijven dat bij inter ne opleidingen veel meer perso nen daadwerkelijk betrokken zijn. In het afgelopen jaar namen 35 nieuwe medewerkers deel aan een introduktieprogramma. Onafhankelijk van de afdeling waar zij te werk gesteld werden, bestond dit programma uit een theoretisch en een praktisch deel. Voorbereiding, uitvoering, begelei ding en evaluatie van deze pro gramma's waren taken van de direct leidinggevenden en van de ervaren collega's. Daarnaast ging "het werk" gewoon door. De introduktieprogramma's namen gemiddeld 16 (werk)dagen in beslag. Specifiek funktiegerichte opleidin gen voor ervaren medewerkers namen dit jaar minder dagen in beslag dan voorgaande jaren. Extra aandacht kregen de tappers die bijgeschoold werden op de nieuwste vulmachines. Daarnaast werden 6 medewerkers van de mechanische storings dienst zodanig opgeleid dat zij voortaan een aantal electrotechni- sche werkzaamheden mogen ver richten. Zij verlichten hiermee de taak van de storings-electriciëns zodat deze meer aandacht kunnen besteden aan de ingewikkelde sto ringen. Hiermee trekt Vrumona snel profijt van een aantal verruimde normen volgens de nieuwe NEN 3140. "Een prettige revolutie, de hervulbare anderhalve literfles". "De hervulbare anderhalve literfles is een gigantisch succes. Al in 1991 werd meer dan de helft van de Nederlandse frisdranken in die fles verkocht", aldus Rob van Breemen, hoofd Marketing van Vrumona. De hervulbare anderhalve liter kunst- stoffles is sinds mei 1989 op de markt. "Bij de consument bestond grote belangstel ling voor de anderhalve literfles. De literfles was voor sommige dranken eigenlijk te klein geworden. Tot in 1989 waren er alleen loodzware glazen flessen en veder lichte wegwerp flessen. Wij hebben de voordelen van deze twee gecombineerd. Voor de consument betekent het dat ze dranken kunnen kopen in een vederlichte anderhalve literfles die minimaal 25 keer kan worden gebruikt." De hervulbare anderhalve literfles is in etappes geïntroduceerd. "Wij zijn begon nen met de grootste smaken: cola, lemon-lime, sinas. Geleidelijk aan hebben we dat uitgebreid naar de lights. Van de smaken die wij hebben, worden er nu veertien ook verkocht in de hervulbare anderhalve literfles. Defies leent zich echter niet voor alles. Voor Tonic, Bitter Lemon en Rivella heeft de consument aan een literfles genoeg. Bedrijfsgerichte opleidingen. Externe opleidingen. In nauwe samenwerking met exter ne opleidingsinstituten werden dit jaar diverse opleidingen uit gevoerd. De eerste betrof de opleiding "Leidinggeven en Samenwerken voor groepsleiders". Met name het leidinggeven aan direct uitvoeren den, het samenwerken en vormen van een team, maar ook het samenwerken met andere afdelin gen, kwamen in deze training aan de orde. Afgesproken werd in de komende jaren een vervolg hier aan te geven. De tweede opleiding die bij Vrumona door een extern instituut werd verzorgd is "Verpakken op de werkvloer" voor de nieuw in dienst getreden produktiemedewerkers. Een derde opleiding werd georga niseerd voor de afdeling Horeca, n.l. een ééndaagse training "Office Vision/400". Na deze training kun nen zij met de hun ter beschikking gestelde PC's communiceren met het AS/400 systeem. Het totaal aantal mandagen wat met de bedrijfsgerichte opleidingen in 1991 gemoeid is bedraagt 328. Dan zijn er nog 61 medewerkers die in het verslagjaar aangemeld werden voor een externe opleiding van twee of meer dagen en waar van de kosten door de onderne ming worden vergoed. De belang stelling voor bepaalde studierichtingen kan als volgt wor den gespecificeerd: Algemeen vormend (talen, wiskunde) 11 Management/leidinggeven/ communicatie 12 Commercieel/marketing/ reclame 9 Administratief/informatica 6 Technisch/technologisch 23 w o o n m jj w r~ O —L CD CD 23

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 25