Vrumona B. V. Algemeen Gedurende het jaar 1991 bleek dat de afzetgroei, die in 1989 is begonnen, zich heeft doorgezet. Nadat in 1990 de 3 miljoen hecto liter-grens was overschreden, werd bijna 3.4 miljoen hectoliter fris drank verkocht in 1991Het markt aandeel van Vrumona steeg in 1991 tot 26.4% Een prestatie die alleen verricht kan worden met goed gemotiveerde- en gekwalifi ceerde medewerkers. Realisering van deze afzetgroei heeft deson danks een enorme inspanning gevraagd van alle Vrumona mede- werk(st)ers. Afgaande op de ervaringen van 1990 was voorspelbaar dat de ver wachte afzetstijging met het huidi ge machinepark en personeels bestand niet realiseerbaar was zonder veelvuldig overwerk. Om de verwachte werkdruk zoveel als mogelijk te spreiden, is met de vakbonden de mogelijkheid besproken om alleen gedurende de zomermaanden in een 4-ploe- gendienst te gaan werken. Nadat de vakbonden dit voorstel met hun achterban hadden besproken, bleek hier de nodige weerstand tegen te bestaan. In goed overleg is vervolgens afgesproken om vanaf 1 april tot 1 september een periode van verplicht overwerk af te kondigen. Gezien de voortreffelijke wijze waarop Vrumona in de vaak hecti sche zomermaanden heeft gefunc tioneerd en deze afzetgroei heeft kunnen realiseren, is een woord van dank voor hun inzet en loyali teit aan alle medewerkers op zijn plaats. Met de aanname van nieuw perso neel en de bouw van een geheel nieuwe produktielijn, waarmee in 1991 is begonnen, zal geprobeerd worden het overwerk in de nabije toekomst zoveel mogelijk te beper ken. De naamsbekendheid en wervingskracht bleek in de regio gelukkig groot genoeg om vol doende gekwalificeerd personeel te kunnen werven. Nu ook andere frisdrankfabrikan ten beschikken over de technolo gie om hun frisdranken af te vullen in de bekende PRB-fles, zal alles in het werk gesteld worden om de afzet en het niveau van werkgele genheid vast te houden. Mede gezien deze ontwikkeling zal Vrumona in een positie blijven ver keren waarin kritisch gekeken wordt naar efficiency en arbeids- produktiviteit. Gedurende 1991 hebben bij Vrumona een groot aantal functies op managementniveau personele wisseling ondergaan. Naast een nieuwe Algemeen Directeur wis selde in korte tijd tevens de func ties van Produktie-manager, Chef Technische Dienst en Chef Bedrijfstechnologische Dienst van functiehouder. Hoewel deze wisse lingen in het kader van de contin- uiteit van bedrijfsvoering met enige zorg werden ontvangen, is geble ken dat deze wisselingen voor de gehele organisatie probleemloos zijn verlopen. Arbeidsomstandigheden Door de arbeidsinspectie van het District Utrecht is bij Vrumona een Arbo-audit gehouden. Bij een audit wordt primair gekeken naar de aanwezigheid en het functioneren van het arbo-zorgsysteem, zoals dat wordt aangegeven in de Arbo- wet. Het gevoerde Arbo-beleid bij Vrumona is door de Arbeids inspectie als positief en construc tief beoordeeld, waarbij de traditio nele veiligheids-aspecten de meeste aandacht krijgen. De hoofdconclusie van deze audit is dat het Arbo-beleid bij Vrumona een serieus onderdeel uitmaakt van het ondernemingsbeleid. Op grond van het eindrapport heeft de arbeidsinspectie overleg ge voerd en afspraken gemaakt met Vrumona over de nog aan te bren gen verbeteringen in het Arbo- zorgsysteem. In het kader van de invoering van het Welzijnsartikel is onder meer bij Vrumona een viertal functies in "Van slapend merk tot best smakende orange". "Veel lekkerder, 'sinaasappeliger' en voller van smaak." Met deze typering omschrijft Rob van Breemen, hoofd Marketing van Vrumona, de vernieuwde Si si. "Sisi is een heel oud si nas-merk. Het merk leidde eigenlijk een slapend bestaan. Eind 1990, begin 1991, is de smaak aangepast en daarmee is Sisi de best smaken de orange van de Nederlandse markt geworden. "Sisi is wakker geschud door de introductie van de hervulbare kunststoffles. Maar een verpakking ontwikkelen is uiteraard niet het enige wat je moet doen. Daarom hebben we de smaak, de uitmonstering en de positionering aangepast. Dat heeft mede ertoe bijgedragen dat het marktaandeel van Sisi vertienvoudigd is." De vernieuwing van de smaak is tegelijkertijd aangegrepen om het Sisi-assorti- ment uit te breiden. "Sisi werd Sisi Orange, maar er is nu ook Sisi Light en Sisi Koolzuurvrij. Sisi zonder prik. Daar was echt geen aanbod in. De afzet is dan ook gigantisch toegenomen. Sisi Koolzuurvrij heeft nu meer dan 71 procent van de markt."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 23