Concernstafdiensten Export Reorganisatie concern stafafdelingen en HTS In de tweede helft van 1990 is ge keken naar de rol en structuur van het hoofdkantoor en in het bijzon der naar die van de Concern-staf diensten en HTB. Op basis van dit onderzoek werd besloten om binnen de Raad van Bestuur van een regionale taakver deling over te gaan op een functio nele taakverdeling. Daardoor gel den niet langer de regio's als uitgangspunt, maar de kerntaken van het ondernemen, te weten marketing, produktie en financiën. Deze functionele taakverdeling houdt in dat nu in de Raad van Be stuur de functies Marketing, Pro duktie en Financiën direct vertegenwoordigd zijn. De functie Human Resources valt onder directe verantwoordelijkheid van de voorzitter van de Raad van Bestuur. In lijn met deze veranderingen dienden de stafafdelingen en - diensten opnieuw te worden gegroepeerd. De reorganisatie werd in drie fasen verdeeld: 1De structuur in grote lijnen, 2. De uitgewerkte structuur, 3. De invoering en bemanning van de nieuwe organisatie. De structuur in grote lijnen In deze fase is aangegeven welke stafdiensten er zouden komen en hoe deze zouden moeten worden gestructureerd. Op hetzelfde moment is ook aangegeven dat Heineken Technisch Beheer en de afdeling Marketing Services deel zouden gaan uitmaken van de Concern-stafdiensten. Deze "structuur in grote lijnen" was onderwerp van de eerste advies aanvraag in november 1990 aan de COR. Op 20 december 1990 bracht de COR een in beginsel positief ad vies uit over de uitgangspunten van de toekomstige organisatie. Met de COR werd afgesproken dat advies zou worden gevraagd over de invoering van de nieuwe organi satie in elk van de volgende fasen, te weten over de "structuur in uit gewerkte vorm" en over de "bemanning en invoering van de nieuwe organisatie". De invoering en bemanning van de nieuwe organisatie In de eerste helft van juli 1991 is aan de COR gevraagd advies uit te brengen over de invoering en bemanning van de nieuwe organi satie. In deze adviesaanvrage werd tevens aangegeven welke consequenties de voorgenomen organisatiewijzigingen zouden hebben voor het personeel. Kostenbesparing door nieuwe lichtgewicht amerihafles. In de Verenigde Staten wordt jaarlijks een flink aantal hectoliters Heineken bier geconsumeerd. Dit bier wordt vanuit Nederland in containers verscheept. In elke container werd voorheen met zo'n twintig pallets het maximumgewicht bereikt. Met de introductie van de lichtere Amerika/les is het nu mogelijk om een extra pal let per container te verschepen, zodat er een behoorlijke kostenbesparing tot stand is gebracht. Frans Bitter, verpakkingskundige bij Heineken, vertelt: "Er moest circa 10% van het gewicht af, maar aan het uiterlijk van de fles mocht verder niets veranderd worden. Het was niet zo moeilijk uit te rekenen hoe zwaar defies precies moest worden, zodat je net wel die ene pallet in de container kwijt kon. Het probleem lag bij de glasfabriek, want om de sterkte te kunnen handhaven moesten ze naar een ander proces van glasblazen toe. Een proces dat ook voor hen nieuw was. Dan was er ook nog het probleem van de kleur. De dunnere glaswand leverde een lichtere groene kleur op. Vervolgens moest er dus een aanpassing gepleegd worden om de kleur groen weer wat krachtiger te maken." Het resultaat van dat nieuwe technologische proces is dat er een fles geblazen en geperst met een veel gelijkmatigere wanddikte. Hierin lag de grootste besparing. Qua sterkte voldoet de fles aan alle eisen. Bitter vat het hele gebeuren aldus begrijpelijk samen: "We hebben als het ware met een kaasschaaf alle onre gelmatigheden van de wanden afgesneden." De structuur in uitgewerkte vorm Na het positieve advies van de COR van 20 december 1990 over de eerste reorganisatiefase werd voortgegaan met het uitwerken van de nieuwe organisatie, waarbij de onderafdelingen van de staf diensten in detail werden aange geven. Deze verdere uitwerking werd op 18 maart 1991 in een adviesaan vraag voorgelegd aan de COR. Op 31 mei 1991 bracht de COR een voorwaardelijk positief advies uit. Op 23 oktober 1991 werd door de COR een definitief positief advies uitgebracht op de adviesaanvraag. Hierdoor kon de derde fase van de reorganisatie verder worden uitge voerd en geïmplementeerd. co O o 17 33 m 33 co r~ O CD CD

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 19