Heirieken Nederland B. V. gewerkt gaan worden in rayons. Een rayon zal bestaan uit meerde re colonnes of is een combinatie van Kwaliteitscontrole Verpakken en Algemene Dienst. In dit kader ontstaat een nieuwe funktie Groepsleider, namelijk Rayon Groepsleider. De nodige akties om tot invulling van deze funkties te komen en gerichte opleiding daar voor, zijn reeds in gang gezet. In afwachting van de implementa tie van de reorganisatie-voorstellen is er in de afgelopen jaren uitslui tend sprake geweest van werving op basis van dienstverbanden voor bepaalde tijd. Uiteraard vormde dit voor leiding en vaste medewerkers een extra belasting. Technische Dienst Binnen de storingsgroep van de afdeling Brouwen en Energie wor den alle Storings-monteurs op hun toekomstige taak van Service monteur voorbereid door middel van opleiding en training. Hierbij is uiteraard rekening gehouden met de wettelijke bepalingen die gelden voor het verrichten van bepaalde werkzaamheden. Zo volgden de monteurs met een mechanische achtergrond een cursus elektrische vaardigheden volgens het VEV niveau M.B.I. en de monteurs met een elektrische achtergrond een cursus mechanische vaardig heden. M.I.T. Wat betreft de aankondiging van de veranderingen binnen de afde ling Intern Transport, hebben de medewerkers van deze afdeling lang in onzekerheid geleefd. Pas eind 1991 hebben de definitieve plannen vorm gekregen en konden deze ter advisering aan de centra le ondernemingsraad worden aan geboden. In het kader "Veiligheid vóór alles" heeft een groot aantal medewer kers van deze afdeling deelgeno men aan een tweedaagse cursus "Veilig werken met de heftruck". Contractanten binnen deze afde ling werden opgeleid voor het EVO-diploma. Nieuwe Buckler, nu ook op fust. Buckler ging in 1991 door een aantal spraakmakende veranderingen. Met een geheel nieuwe smaak werd het merk opnieuw op de Nederlandse markt gebracht. Joris Craandijk, Product Manager Buckler, legt uit waarom. "De Nederlandse consument prefereert alcoholvrij bier boven alcoholarm bier. Buckler was, met 0,5 alcohol, eerst een alcoholarm bier. Nu is het alcoholpercentage terug gebracht naar minder dan 1 promille. Bovendien hebben we sinds kort de technologie in huis om Buckler, nog meer dan in het verleden, een echte biersmaak te geven. Essentieel daarbij is het ver gistingsproces. Nu kunnen we Buckler als bier brouwen en er vervolgens de alcohol aan onttrekken." Omdat alcoholvrij bier zo'n succes is, met een aandeel van 8% op de biermarkt, kwam er vraag naar Buckler op fust. Inmiddels zijn er al 900 café's waar Buckler op fust te krijgen is. Het op fust krijgen van het bier was overigens een fraai staal tje van vernuft. Hans Kievits, die meewerkte aan de ontwikkeling van het Buckler- fust: "Alcoholvrij bier is microbiologisch gezien kwetsbaarder dan 'normaal' bier. Buckler moet daarom heel goed op dezelfde lage temperatuur worden gehouden tijdens gebruik en wordt daarom geleverd in een speciale tapkoelkast. Voor aan sluiting moet het al minimaal 16 uur gekoeld zijn, daarom is er in de koelkast plaats voor twee fusten, je schuift altijd een fust door. Niet-aktieven Voor deze groep Oud-Heineken medewerkers werden in 1991 een negental bijeenkomsten georgani seerd. Deze bijeenkomsten wor den over het algemeen druk bezocht en men beleeft er veel plezier aan. Heineken: premium quality! In het voorjaar van 1991 zijn de romp-, rug- en halsetiketten van Heineken in lijn met de Europese uitmonstering gebracht. Nu is het zo dat over heel Europa de voor- en achteretiketten gelijk zijn qua vorm en lay-out. Marijke Horensma, Senior Brand Manager: "Als je kijkt naar de vorige uitmonsteringen dan is er niet sprake van een wereld van verschil, maar het etiket is binnen zijn kenmerken toch aanmerkelijk verrijkt. Op het vooretiket staat nu bijvoorbeeld 'Premium Quality', terwijl op het achteretiket wordt benadrukt dat Heineken pils uit zuiver natuurlij ke grondstoffen wordt gebrouwen. Het achteretiket is bovendien van vorm veran derd en is nu net als het vooretiket groen geworden. Marijke Horensma: "De verandering past heel goed bij de uitstraling die we met Heineken willen bereiken. Heineken is een uitstekend bier, dat staat voor kwa liteit. Via je reclamecampagne, in je promotie-acties maar ook in je uitmonstering wil je die kwaliteit laten zien. Heineken is niet voor niets marktleider. Heineken is bier zoals bier bedoeld is. Als je het over bier hebt, is er eigenlijk maar één bier: Heineken natuurlijk. Daar past de aanpassing van de etiketten heel duidelijk bij."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 17