Heineken Nederland B. V. Heineken: mout, gerst en water. Sinds 1 sptember staan de ingrediënten van Heineken en Amstel bier op de eti ketten van de flesjes en op de blikjes vermeld. R ené Hooft Graafland, verantwoor delijk voor de marketing van onder meer alle Heineken produkten in Nederland, licht toe: "Heineken en Amstel nemen hiermee een unieke positie in de Neder landse brouwwereld in. Het zijn de enige twee merken die een ingrediënten declaratie op zowel fles, blik als thuistap hebben. We spelen hiermee in op de toe genomen belangstelling van de consument voor vermelding van bestanddelen. Maar ook willen we heel duidelijk maken dat Heineken en Amstel bier worden gebrouwen zonder verdere toevoegingen. Want Heineken, en ook Amstel, worden uitsluitend gemaakt van water, gerstemout en hop. Voor het gistingsproces wordt Heineken A-gist gebruikt. Meer niet, en meer is ook niet nodig. Dat bewijst het succes van Heineken wel." Hooft Graafland: "Het sterkste punt van Heineken is dat in het hele brouwproces alles tot in de puntjes op kwaliteit wordt gecontroleerd. Wij hebben geen toevoe gingen nodig. Daar zijn we trots op, en dat willen we de consument laten weten." Brouwerij Den Bosch Personeelsbezetting Het jaar 1991 kenmerkte zich door de vele veranderingen die als gevolg van de reorganisatie binnen de brouwerij plaatsvonden en welke nog zullen gaan plaatsvin den. Op basis van het sociaal plan zullen begin 1992 een honderdtal medewerkers onze brouwerij in Den Bosch verlaten. Het zal duide lijk zijn dat dit een enorme uit stroom geeft van kennis en erva ring. Om dit verlies op te vangen heeft er op vele afdelingen een herverdeling van taken plaatsge vonden, een en ander vaak onder steund door interne en/of externe opleidingen. 1991 starten met een VAPRO- opleiding Mechanisch Operator. De meeste medewerkers die aan de cursus deelnamen, deden dit met veel inzet en motivatie. Nieuwe medewerkers, die op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd in dienst traden, voldeden vaak niet aan de gestel de opleidingseisen. Aan hen werd evenals voorgaand jaar een cursus S.B.B.O. aangeboden. Deze cur sus heeft, naast het beter funktio- neren, tot doel hen in de gelegen heid te stellen het gewenste opleidingsniveau te bereiken zodat na de S.B.B.O.-opleiding kan wor den gestart met bijvoorbeeld een VAPRO-opleiding. Brouwen Als gevolg van de uitbreiding van het assortiment en diverse auto- matiserings-projekten, werd een extra aanspraak gemaakt op de kennis en vaardigheden van ons brouwpersoneel. Door het opnieuw structureren en verdelen van taken en werkzaamheden ontstonden er nieuwe promotiekansen. Via het Personeelsbegeleidingsplan hebben vele medewerkers hun positie dan ook kunnen verbete ren. Binnen deze afdeling zijn ter wille van de verhoging van het oplei dingsniveau forse opleidingsin spanningen verricht. Door vele medewerkers werd en wordt deel genomen aan verschillende L.S.B.L.-vakopleidingen en funktie- gerichte opleidingen. Verpakken In het kader van "Werkervaringsplaatsen" voor langdurig werklozen zijn met het Gewestelijk Arbeidsbureau afspra ken gemaakt voor het opstarten van een dergelijk projekt binnen de afdeling Verpakken. Begin 1992 zal dit projekt definitief vorm krij gen en daarna worden opgestart. Als uitvloeisel van de reorganisatie zal binnen de afdeling Verpakken Opleidingen Afdekking streepjescode eist nieuwe machine. Als vervolg op de succesvol verlo pen cursus Nederlands voor niet- Nederlandstaligen konden diverse medewerkers uit deze groep in 14 Bij aankoop van Heineken of Amstel bier in een sixpack in een supermarkt met een scannende kassa, gebeurde het vroeger nog wel eens dat een klant, al of niet aangenaam, verrast werd door de prijs. Ofwel hij moest betalen voor slechts één flesje bier, ofwel er stonden er zeven op de kassabon. Wat was er aan de hand Nicole de Steenhuijsen Piters: "De scanner las, behalve de streepjescode op de clusterverpakking ook de streepjescode op het flesje. En het kwam ook wel voor dat alleen de code op het flesje gelezen werd. Ergerlijk en hinderlijk.Om het pro bleem op te lossen, werd besloten een geheel nieuwe clusterverpakking te ontwik kelen. Deze was voorzien van extra zijftappen, die dichtgelijmd worden om zo de streepjescode op het rugetiket van de flesjes af te dekken. Eenvoudig te regelen? Nee dus. De heer Feicko Kooistra, wachtchef Technische Zaken, weet te vertellen dat er twee nieuwe machines moesten komen, die speciaal voor dit doel in de VS werden ontwikkeld. Een collega van hem reisde naar Amerika om alvast vertrouwd te raken met de machines zodat hij scholing kon verzorgen voor de mensen die er mee gingen werken. "Zo kan een relatief kleine aanpassingflink wat overhoop halen binnen een bedrijf", concludeert Kooistra.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 16