Heineken Nederland B. V. Personeelsbegeleidingsplan In 1991 is binnen de afdeling Brouwen het personeelsbegelei dingsplan totaal ingevoerd. Hiermee is binnen de afdeling voor alle medewerkers een structuur gevonden waar vraag en aanbod, kansen en beperkingen inzichtelijk en bespreekbaar zijn geworden. De positieve ervaringen hiermee binnen Brouwen heeft geresulteerd in de opstart van een personeels begeleidingsplan binnen andere afdelingen. Communicatie De werkgroep communicatie heeft medio dit jaar haar voorstellen ter verbetering aan de bedrijfsleider gepresenteerd. Een goede com municatie blijft onder de aandacht van de bedrijfsleiding. Aan de ver betering van het werkoverleg wordt constant gewerkt. In 1992 zal hier aan een nieuwe impuls worden gegeven. Binnen de afdeling Verpakken is gestart met een knelpunten inventarisatie om tot verbetering van het werkoverleg te komen. Bedrijfsvervoer In verband met het verkrijgen van de door de overheid ter beschik king gestelde subsidie voor het sti muleren van bedrijfsvervoer, is begin 1991 de buskaart ingevoerd. "Een betere kroonkurk beschermt tegen geurtjes van buitenaf". Ruim twee jaar is men bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuwe, anti- chlooranisolen inlay voor de kroonkurk op het bierflesje. (Chlooranisolen zijn stoffen die smaakafwijkingen kunnen veroorzaken.) Gert Jan Loggers, hoofd Verpakkingstechnologie van Heineken Technical Services, vertelt dat zijn afdeling nu een materiaal heeft gevonden dat bier nog beter beschermt tegen invloeden van buitenaf. "Bier is gevoelig voor geurtjes van buiten. Bijvoorbeeld houtconserveringsmiddel, dat zich bij vochtige omstandigheden en in warme situaties, omzet in chlooranisolen. Die dringen vervolgens door de plastic afdichting van de kroonkurk heen. Al bij kleine concentraties krijgt bier dan een kartonsmaakje en smaakt het niet vers meer. "Bier wordt vaak verpakt in karton. Daarnaast staat het bij transport vaak op houten containervloeren, die vaak behandeld zijn met een middel tegen schimmels en houtrot. Bovendien weetje ook niet wat er naast ons bier wordt opgeslagen. Daar heb je geen invloed op." Loggers verwacht dat het nieuwe materiaal een groot percentage van de klachten verhelpt. "De consument zal waarschijnlijk niets opvallen aan de nieuwe kroonkurk, maar voor ons is het echt een belangrijke klus geweest. Ook de manier van testen en de meetapparatuur bestonden nog niet. Zodoende hebben we veel meer moeten ontwikkelen dan alleen een nieuwe inlay voor de kroonkurk." Gestart is met een nadere analyse van het bestaande bedrijfsvervoer om eventuele uitbreidingen te onderzoeken. Gedeeltelijk arbeidsongeschikte medewerkers Veel inspanning is gegeven aan de intensivering van de begeleiding van gedeeltelijk arbeidsongeschik te medewerkers. In een zeer vroeg stadium wordt gestart met het on derzoeken van nieuwe plaatsings mogelijkheden en het opstarten van een her/omscholingstrajekt. Ondernemingsraad Het overleg met de Ondernemingsraad is dit jaar zeer intensief geweest. Veelvuldig over leg heeft plaatsgevonden om de reorganisatieplannen toe te lichten. De Ondernemingsraad heeft over alle ingediende reorganisatieplan nen een positief advies gegeven. co O o Voet tussen de deur met Amstel in 25 cl blik. Een kleinere verpakking om met Amstel een positie in blik op te bouwen. Dat is de reden waarom Amstel in 1991 blikjes van 25 cl introduceerde. En met succes. "De distributie van Amstel blik bedroeg in 1990 ongeveer 22 In 1991 is dat opgelo pen tot 50 Meer dan een verdubbeling duszegt Nicole de Steenhuijzen Piters, productmanager van Amstel. Het probleem waarmee Amstel kampte, is dat de meeste winkeliers slechts twee tot drie soorten bier in blik van 33 cl verkopen, naast wel zeven of acht soorten pils in fles. "Men kiest voor Heineken en het eigen winkelmerk in blik. Dat is voor Amstel als tweede merk in de biermarkt niet te verteren. Andere formaten dan het stan daard blik van 33 cl nemen winkeliers wel op in hun assortiment. De introductie van het 25 cl blik is dus een goede oplossing om voor Amstel een positie in blik op te bouwen. 13 2J m jj co r- O CD CD 25cie 5% VOLAlC.-CAT I PILSENER bier

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 15