Heineken Nederland B. V. c.v.o. In 1991 werden twee lichtingen nieuwe Brouwerij-vertegenwoordi gers aan de horeca-verkooporga- nisatie toegevoegd. Voorts werd het aannamebeleid voor Groot handelsvertegenwoordigers aan gepast. Bij de selektie wordt nadrukkelijk de doorstroommoge lijkheid naar Brouwerijvertegen woordiger beoordeeld. Bij benoe ming wordt gestart als Junior Groothandelsvertegenwoordiger. Ziekteverzuim Ofschoon het ziekteverzuim bin nen Horeca geen negatieve ont- Nieuwe blikkoffer doet watertanden. wikkeling te zien gaf, werden wel de voortekenen van een verande rend WAO-beleid duidelijk. Alles wijst er op dat, nog meer dan al gebeurt, een groter en blijvend appèl zal worden gedaan op her plaatsingsactiviteiten vanuit de Heineken-organisatie. Een accentverschuiving in pro bleembenadering, méér aandacht voor preventie, was op onderdelen duidelijk waarneembaar. Stafdiensten bier Ter verhoging van de effectiviteit en efficiency vonden binnen enke le afdelingen van de Stafdiensten Bier organisatorische aanpassin gen plaats. Met name betroffen het de afdelingen Public Relations, de Dienst Informatie Management en de verkoopondersteunende diensten van Thuisverbruik en Horeca. In de meeste gevallen konden door interne overplaatsin gen en door gebruik te maken van de "Vertrekregeling Oudere Werk nemers", deze aanpassingen gere aliseerd worden. Op 3 juli 1991 werd een overeen komst gesloten met een externe partner over de uitbesteding van de mainframe-activiteiten. Tussen Heineken Nederland en de externe partner zijn voorwaarden afgesproken over eventuele indiensttreding van CVO- medewerkers. Een groot aantal medewerkers van CVO hebben daarvoor op vrijwilli ge basis gekozen. Daarnaast werd een aantal medewerkers intern herplaatst, terwijl eveneens een aantal medewerkers onze dienst op eigen verzoek hebben verlaten. Brouwerij Zoeterwoude Personele bezetting Veel aandacht is besteed aan het maken van planningen voor de personeelsbezetting van 1991 en 1992. Doordat 137 medewerkers op vrijwillige basis gebruik maakten van de vertrekregeling, hebben zich intern veel verschuivingen voor gedaan om een aantal vacatures in te vullen. De overige vacatures zijn in ver band met de reorganisatie voor een deel ingevuld door medewer kers die al een contract voor be paalde tijd hadden, een contract voor onbepaalde tijd aan te bie den. Opleidingen Op basis van de vele interne verschuivingen zijn er dit jaar veel externe opleidingen gevolgd. Doel van die opleidingen is de medewerkers goed voor te berei den op de nieuwe functie. Door de steeds verdergaande technische en technologische ont wikkelingen is met een pilot-project binnen de afdeling Brouwen gestart om 'course ware' te ontwik kelen voor computer-ondersteu nend onderwijs voor functiege richte opleidingen. Roosterwijziging In overleg met vertegenwoordigers van de O.R. is uitvoerig gesproken over de mogelijkheden om tot een beter 4-ploegendienstrooster over te gaan. Het huidige rooster, 6 nachtdiensten aaneengesloten, werd na instemming van de O.R. en goedkeuring van de de Arbeidsinspectie, vervangen door een nieuw rooster met 3 aaneen gesloten nachtdiensten. "Bier uit blik is typisch een produkt voor de impulsaankopers", vertelt Marijke Horensma, Senior Brand Manager van Heineken. "Een krat bier staat op je boodschappenlijstje, maar blik neemt de klant meestal mee omdat hij het in het schap ziet staan en denkt: o ja, dat is handig voor de camping of het strand. Juist om de consument te bewegen ook wat blikjes bier te kopen, is het belangrijk dat de verpakking er zo aantrekkelijk mogelijk uit ziet." Daarom is de blikkoffer dit jaar voor het eerst voorzien van een opvallende afbeel ding van een blikje Heineken in ijsblokjes. Deze blikkoffer wordt alleen in de zomer ingezet omdat bier uit blik een echt seizoensprodukt is. Marijke Horensma: "We hebben gekozen voor de ijsblokjes omdat dit beeld het aantrekkelijke en dorstlessende aspect van het produkt het beste weergeeft. Voor een optimaal effect hopen we met z'n allen op een lange, hete zomer. 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Sociaal Jaarverslag | 1991 | | pagina 14